Swipet iedereen nog vol overtuiging naar rechts?
11 maart 2021
Kijk jij weleens naar First Dates? Van de week heb ik me nog enorm vermaakt toen Mark -een vrijgezel uit Almelo- vertelde dat hij alles spaarde van Coca-Cola. En als Mark zegt alles, dan bedoelt hij ook alles. In prachtig Twents somt hij op: een mens-erger-je-niet van Coca-Cola, een telefoon van Coca-Cola, Coca-Cola glazen, Coca-Cola servies. Kortom, zijn vitrinekast staat vol met Coca-Cola collectables. Het werd pas echt leuk toen barman Victor vroeg wat Mark wilde drinken. “Doe maar een 7-Up!”
Tijd om te onderzoeken hoe het met de aantrekkingskracht van jouw organisatie staat. Met natuurlijk een aanbeveling om (weer) woest aantrekkelijk te worden.
Welkom swipe-economie
De nieuwe klantreis lijkt tijdens de lockdown steeds meer op Tinder. We shoppen online en besluiten binnen 10 seconden of we op de site blijven of niet. Veel dagelijkse face-to-face contacten zijn verdwenen. En daarmee wordt ook een aanslag op de onderlinge verbinding gedaan.
De verbinding tussen jou en je klanten. De verbinding met je toeleveranciers. De verbinding tussen management en teams. En de onderlinge verbinding tussen collega’s. Is dat erg? Ja! Dat is erg. Voor je het weet bestellen je ambassadeurs en medewerkers een 7-Up!
Een goede relatie heeft onderhoud nodig
De haast waarmee we tegenwoordig een ja of een nee uitdelen is er debet aan dat we kansen missen. Om maar even naar First Dates terug te gaan verbaas ik me weleens over de uitkomst. “We hebben hartstikke veel overeenkomsten, ik heb het ontzettend gezellig gehad”. En toch besluiten ze dan om elkaar niet meer te zien. Want ze missen nog “iets”.
Ook in werkrelaties is het noodzakelijk om te blijven investeren in de relatie. Want zonder aandacht wordt “iets” “onoverkomelijk” of zelfs “niets”. En we weten allemaal hoe waardevol betrokkenheid is. Het maakt het verschil tussen een samenhangend én succesvol team of een niet-functioneel team.
Zonder doel geen resultaat
Dat betekent op de eerste plaats het creëren van een gezamenlijk doel. In het groot is dat de missie van de organisatie. Deze missie vertaal je in diverse teamdoelen, waarin duidelijk en SMART staat beschreven hoe het team concreet bijdraagt aan het vervullen van de missie.
Nu brengt mijn werk mij veelvuldig binnen de muren van organisaties. Eén van de vragen die ik, tijdens een Impact Analyse aan iedere medewerker stel is “Hoe draag jij bij aan het succes van deze organisatie?” En hoewel ik er geen wetenschappelijk onderzoek naar heb gedaan is het aantal duidelijke en overtuigende antwoorden hierop teleurstellend. Vaak krijg ik een blik van “Huh? Ik doe hier gewoon de boekhouding”. En als ik dan doorvraag naar wat de missie van de organisatie is komt het antwoord “Hoe moet ik dat nu weten” angstvallig vaak voor.
Quick win 1
Eerlijk is eerlijk, de missie van een organisatie komt maar zelden de boardroom uit. Of is zo wollig beschreven dat het niemand raakt. Daar ligt voor veel organisaties de eerste winst. Weten waarom je doet wat je doet en aan welk groter doel dit bijdraagt maakt een wereld van verschil in motivatie en betrokkenheid.
Zonder missie en visie mist
je organisatie een identiteit
Hoe zit dat bij jou? Heb jij een helder antwoord op de vraag: hoe draag jij bij aan het succes van jouw organisatie? En weten al je collega’s dat antwoord ook te geven? Twijfel je of wil je dit laten onderzoeken door een professional? Neem dan contact met me op. Je zult versteld staan van het effect dat optreedt als iedereen vanuit intrinsieke motivatie zijn werk doet.
Quick win 2
Op de tweede plaats is het enorm belangrijk dat er een sfeer hangt waarbij men open en eerlijk naar elkaar durft te zijn. Als er iemand achterblijft, is het waardevol dat je dit benoemt. Gezamenlijk positieve prestaties realiseren vraagt om een gezamenlijk gedragen verantwoordelijkheid.
Om dit te bereiken heb je als organisatie behoefte aan medewerkers die zichzelf continu blijven ontwikkelen. Die hun talenten en ook hun tekortkomingen (h)erkennen. Medewerkers die respect hebben voor elkaars voorkeuren, normen én waarden. Maak eens bewust(er) tijd vrij voor een goed gesprek waarbij je écht naar elkaar luistert. Zodat je daarna, met méér begrip de vervolgstap weet te zetten om je doelen te behalen.
Kijk eens om je heen. Heerst er een cultuur die hierboven beschreven wordt? Of spelen er ongrijpbare zaken? Wist je dat het voor mensen vaak makkelijker is om compleet eerlijk te zijn tegen een volslagen vreemde? En dat je daarmee veel sneller ontdekt wat de interne aandachtspunten zijn? Dus heb je behoefte aan een snelle interventie? Regel het met één telefoontje.
Quick win 3
Geef ook aandacht aan wat goed gaat. Een voorbeeld maakt duidelijk wat ik bedoel. Het kind dat de hele tijd jengelt in de supermarkt krijgt naast aandacht bovendien de belofte van iets lekkers als het ophoudt. Een braaf kind krijgt helemaal niets.
Zo werkt het ook met klanten en medewerkers. De klanten die volop kritiek leveren krijgen je aandacht. De medewerker die klaagt heeft jouw belangstelling. En dat is helemaal goed. Wees onderscheidend door ook aandacht te geven aan die fijne klanten die geduld en begrip tonen. Of die medewerker die vanuit betrokkenheid de kar trekt. Met een compliment of een kleine attentie toon je jouw waardering.
Maak je organisatie (weer) woest aantrekkelijk
Alles wordt op het moment lichter. Het is dé tijd van zaaien, zodat je binnenkort kunt oogsten. Dit is een uitstekend moment om mij uit te nodigen voor een Impact Analyse. Een kompas dat jouw winstkansen haarscherp vastlegt. Op de korte-, middellange- én lange termijn.
Heb je behoefte aan het blootleggen van jouw blinde vlekken? Streef je naar méér verbinding en optimalisatie? Of heb je een aanjager nodig om alles opnieuw in beweging te krijgen?