Ontdek de belangrijkste waarde in jouw ondernemerschap en bij je teams
12 augustus 2021
Wanneer liep jij de eerste deuk op in jouw ego? Denk eens terug…
- Kon je niet(s) goed doen in de ogen van je ouders?
- Werd je geïntimideerd door je oudere broer?
- Altijd als laatste gekozen bij gymles?
- Afgewezen door die leuke jongen waar je al weken verliefd op was?
- Of vertelde een vrouw in pak dat jij niet geschikt was voor die functie?
Funest voor je zelfvertrouwen. Toch hebben al die teleurstellingen en afwijzingen ertoe bijgedragen dat je nu staat waar je staat. Je bent een:
- Trotse ervaren ondernemer.
- Startende ondernemer of je oriënteert je op het ondernemerschap.
- Manager van een worstelend team of afdelingen waarbij het samenwerken maar niet lukt.
Voor jou heb ik een waarheid als een koe…
…de koe in zijn kont kijken helpt je niet vooruit
De kans dat je vooral shit ziet is reëel aanwezig. Als business coach voor ondernemers en organisaties begeleid ik je om (h)échte verbinding te maken met je markt, je klanten én jezelf.
Ik voorzie je daarbij van FeedForward want op achteruit praten zit niemand te wachten. We hebben allemaal last van pijn. Afwijzingen en teleurstellingen. Denk aan offertes die worden afgewezen. Een aanbod op maat waar je verdomd veel tijd en aandacht in hebt gestoken en niet eens een reactie op krijgt. Medewerkers of samenwerkingspartners die JA zeggen en NEE doen.
Heb ik dé waarheid in pacht? Nee. Wél weet ik zeker dat ik ook voor jou hét verschil kan maken. Maar voor we zover zijn breng ik je eerst wat waarde. Zes waardevolle waarden; neem ze ter harte!
Beginwaarde
Wist je dat de meeste mensen niet zo goed weten wat ze willen. Terwijl ze moeiteloos lijsten opsommen van wat ze niet willen. Het is niet alleen veel leuker en spannender om je vast te houden aan alle leuke dingen die je wél wilt doen. Het is ook een belangrijke spelregel voor het behalen van succes.
Juist als je vooral focust op wat je niet wilt, blijk je in de praktijk langer in die ongewenste situatie te blijven. Dit heeft alles te maken met visualisatiekracht en de wet van de aantrekkingskracht (leestip: De Bron, Tara Swart). Maak er dus jouw beginwaarde van om je te focussen op je verlangens. En formuleer die positief! Zeg dus niet: “ik wil je niet als klant verliezen” maar kies de woorden “ik vind het fijn als je bij me blijft”.
Een mooie oefening om jouw beginwaarden te ontdekken is elke week zo’n 20 minuutjes stil te staan bij de volgende vragen:
- Wie wil je zijn?
- Met wie wil je zijn? Leestip: zo bepaal je jouw nieuwe speelveld.
- Wat wil je hebben? Beschrijf hierbij je materiële wensen.
- Wat wil je doen?
- Waar wil je naar toe? Beschrijf de plekken op de wereld die je nog wilt zien.
- Hoe wil je je voelen?
Kernwaarde
Kernwaarden zijn de drijfveren die het waarom van je handelen verklaren. Ze zitten diep in je verankerd en bepalen het beeld en oordeel van hoe je naar de wereld kijkt.
Dit zijn de voordelen om je kernwaarden duidelijk in beeld te hebben:
- Het helpt je volledig jezelf te zijn (en blijven). Het voorkomt daarmee dat jij je laat leiden door dingen die anderen belangrijk vinden. Super belangrijk in een maatschappij die continu (ver)oordeelt.
- Het geeft je méér zelfvertrouwen en heeft een positief effect op je zelfrespect.
- Het helpt je de doordachte keuzes te maken zodat het werk dat je doet en de relaties die je aangaat naadloos aansluiten bij wat voor jou belangrijk is en waar jij gelukkig van wordt.
3 DIY(Do It Yourself) oefeningen om jouw kernwaarden helder te krijgen:
- Denk eens terug aan momenten dat je echt gelukkig was. Tot in je tenen. Bijvoorbeeld nadat je een mega opdracht succesvol afrondde. Dit kan goed aansluiten bij de kernwaarde doorzettingsvermogen.
- Wie bewonder je? Dat kan zowel iemand in je directe omgeving zijn als iemand van tv of (social) media. Wat is het precies dat je in deze persoon bewondert? En wat zegt dit over jouw persoonlijke kernwaarden?
- Google op een lijst met kernwaarden (er staan er genoeg online). En vergelijk steeds twee kernwaarden met elkaar. Streep de kenwaarden door die je niet of nauwelijks aanspreken. Herhaal dit tot je 5 tot 10 kernwaarden overhoudt.
Voorwaarde
Het is voor mij persoonlijk een van de woest aantrekkelijke kanten van het ondernemerschap. Je bepaalt zelf de voorwaarden. En dan heb ik het niet alleen over algemene voorwaarden en leveringsvoorwaarden.
Ik bedoel vooral dat jij bepaalt wat je aanbiedt en hoe. Jouw bedrijf, jouw regels. Juist door volledig jezelf te zijn trek je jouw ideale doelgroep aan. Zij vinden jouw manier van werken zo prettig dat ze graag zaken met je doen.
Zo ken ik een ondernemer die telefonisch onbereikbaar is. Daar heeft ze een goede reden voor, want ze wil met 100% aandacht haar opdrachten vervullen. Door dit duidelijk en vooraf te communiceren kun je als prospect besluiten of je wel of niet met die voorwaarde kunt leven.
Overwaarde
Je leest vaak dat je de verwachtingen van een klant moet overtreffen. Toch plaats ik daar een kritische kanttekening bij. Ik zie het keer op keer gebeuren, ondernemers die zichzelf in de problemen brengen omdat ze méér geven dan gevraagd wordt of afgesproken is bij een klant of opdrachtgever.
De reden is simpel. Je creëert zo ondoordacht verwachtingen bij je klant. Anders gezegd; jouw extraatje wordt onbedoeld een onderdeel van je standaarddienst of product. Door je eigen gedrag leg je de lat van verwachting hoger dan bedoelt. En zo kan juist dat extraatje ervoor zorgen dat je klant teleurgesteld is.
Meerwaarde
Krijg je (regelmatig) te horen dat je diensten te duur zijn? Dan is het de hoogste tijd dat we samen eens tactisch naar jouw aanbod kijken. Want weet jij jouw meerwaarde wel overtuigend over te brengen? Wees je bewust van het verschil dat jij met jouw talent, dienst en/of product voor de ander maakt. Iets dat voor jou gewoon of vanzelfsprekend is, (b)lijkt voor een ander van onschatbare waarde te zijn.
Zo lijkt een business coach misschien op het eerste gezicht een forse investering. Als echter blijkt dat:
- Je makkelijk hoogwaardige nieuwe leads krijgt.
- Geen energie en tijd verliest aan onzinnige zaken.
- Systematisch en planmatig werkt met duidelijke haalbare doelen.
- Je creatiever en gelukkiger wordt als ondernemer door een goede strategie.
- En dan ook nog je omzet structureel ziet stijgen.
Dan valt zo’n investering eigenlijk in het niet in vergelijking tot de opbrengst in euro’s, tijd en energie.
Eigenwaarde, dé waarde om te koesteren!
De allerbelangrijkste les die ik je mee wil geven: doe geen dingen in het leven waar je niet achterstaat. Heb oor voor advies van de mensen om je heen maar volg vooral je eigen route. Heb oog voor een ander, maar nooit ten koste van je eigen geluk. Wees geen sukkel voor de liefde. Vriendschap is een illusie volgens het Goede Doel (hiermee verraad ik direct m’n leeftijd). Er is maar één waarde belangrijk: jouw eigenwaarde.
Liever de koe bij de horens vatten dan in zijn kont kijken?
Het idee voor dit blog ontstond na een Masterclass met jonge ondernemers in Hoogeveen: “Veenbazen”. Stuk voor stuk prachtige mensen, allen gezegend met een uniek talent en het gebrek om zichzelf “te verkopen”.
Durf jij flinke (groei)stappen Forward te zetten? En zoek je daarbij begeleiding van iemand die met een overdosis betrokkenheid, kennis en kunde jou verder brengt? Neem contact met me op. Want of je nu een ondernemer bent of manager van een organisatie. De koe bij de horens vatten is zoveel effectiever (en leuker) dan hem in zijn kont kijken. 😊
Ja, ik wil anders denken en samen doen
Bonus | Inspiratie
Dankbaar voor het gedicht dat ik cadeau kreeg van Bart a.k.a. De Woordensmid. Hij koos deze woorden om uitdrukking te geven aan zijn ervaring van onze Masterclass in Hoogeveen. Te mooi om niet met jou te delen!
De blauwdruk van haar succes
Ze legt stenen
Pionnen
Niet om de koning van zijn troon te stoten
Wel om zijn hand te schudden
Waar het bord zwart wit kleurt binnen no time vurig
Haar passie zal veel langer dan een rit van drie uur duren
Spreek waar het op staat
Aan ons om te borduren
De blauwdruk van ons succes
Een enkele route om te sturen
Haar strijd die we allemaal kennen
Fast forward op emotie hoe ze leeft
Fast forward is altijd de bestemming
Fast forward haar strijdkreet
De wereld is van ons talent
Aan ons om
Te beschrijven
Te lassen
Vast te leggen
De kleuren zijn er al
Onze identiteit zoekt enkel naar een plekje.