Ondernemerschap na 10 jaar nog steeds de koning(in) te rijk

Ondernemerschap; als een koning(in) te rijk…

8 juni 2023

Hoe spannend het ook was, na tien jaar -struikelen, vallen én “gewoon” weer opstaan- durf ik het nu wel te stellen. Voor mezelf beginnen is een van de beste beslissingen in mijn leven. Met de zalige aanname dat ik ALLES op mijn manier ging doen, wanneer en hoe ik het wilde.

Gevoed door een ontembare intrinsieke overtuiging dat iedereen op mij én mijn visie zat te wachten, ging ik de wereld een stukje mooier maken. Een heuse kanteling teweegbrengen en vooral de menselijke maat als kernwaarde in onze samenleving terugbrengen. Met vrijheid hoog in het vaandel. Zowel financieel als in doen en laten. Fluitend, bruisend en moeiteloos. Een vrouw met een missie. De koningin van mijn wereld.

En hoewel ik jou als (startende) collega-ondernemer absoluut niet wil ontmoedigen, durf ik nu ook wel de uitspraak te doen dat die aanname een luchtkasteel is. Ondernemerschap is geen magische roze wolk waar eenhoorns huppelend zakken vol met euro’s poepen. Of waar leads in slaapzakken in de rij voor de deur liggen om ook klant van jou te worden. Ondernemen is fucking hard werken! Incasseren, je route aanpassen, volhouden, bijsturen, op je bek gaan, een succes vieren. Repeat. Repeat. En altijd… blijven geloven.

Wie jarig is trakteert

Zo aan het begin van mijn nieuwe levensjaar geef ik je wat valkuilen cadeau. Om te komen waar ik nu sta heb ik ook de benodigde struikelblokken en drempels moeten overwinnen. Dat zal in de toekomst niet anders worden. Dus wees gerust en gooi je schaamte overboord. In de soep lopen hoort net zo bij het ondernemerschap als in champagne badderen. En een gewaarschuwd ondernemer telt voor minstens twee. Dus doe er je voordeel mee want voorkomen is beter dan genezen.

Valkuil 1 Klaar voor de start, AF!

Kijk jij ook zo graag naar programma’s als Het Roer om of Ik Vertrek? Daar bulkt het van de mensen die gewoon beginnen. Niet moeilijk doen. Ze vertrekken naar landen waarvan ze de taal niet spreken. Hebben geen idee van het ondernemersklimaat en de regels in het land. Hebben geen financiële buffers. En negen van de tien zeggen stralend “ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”. Gelukkig nog nooit een aflevering gezien, waarin iemand hartchirurgie oppakte 😊.

En verdomd, daar zitten ook succesverhalen tussen. Dus géén voorbereiding is geen garantie voor mislukken, het maakt alleen de kans op mislukking een stuk groter.

Tip Visie: Gun jezelf tijd om je op zijn minst een beetje voor te bereiden. Stel jezelf een aantal basisvragen zoals:

  • Wie zijn mijn klanten?
  • Waar vind ik die klanten?
  • Welke investeringen moet ik doen?
  • Wat zijn mijn vaste bedrijfskosten?
  • Wie zijn mijn concurrenten?
  • Hoeveel inkomsten moet mijn bedrijf generen om in mijn levensstandaard te voorzien?
  • Wat wordt de prijs van mijn product of dienst.

Een handig hulpmiddel bij je voorbereiding is het Business Model Canvas. Even googelen levert een bron aan gratis templates in verschillende formats op.

Valkuil 2 Niet kiezen is verliezen

Een van de eerste stappen om een ondernemer te worden is het identificeren van je passie en vaardigheden. Wat zijn jouw sterke punten en waar ligt jouw interesse? Wat zijn je normen en waarden? En wat wil je bijdragen aan de maatschappij? Welke kentering heb jij voor ogen?

Deze antwoorden helpen je bij het vinden van een niche waarin je uitblinkt en opvalt tussen de concurrentie. Dat geeft je naamsbekendheid een ongelofelijke boost. Maak afgebakende keuzes, zowel in je doelgroep als in je aanbod.

Tip Visie: Ik neem je even mee naar Fifth Avenue in New York. Alle etalages hier blinken uit door slechts enkele facetten van hun hele portfolio uit te stallen. Bijvoorbeeld één prachtige tas, perfect uitgelicht. Dat trekt je aandacht, zelfs als je geen tas nodig hebt. En natuurlijk snap jij best, dat die winkel meer zal verkopen dan die ene tas.

Zo is het ook met een niche. Veel ondernemers vinden dit eng en zijn bang omzet mis te lopen. Het tegenovergestelde is echter waar. Door één facet goed uit te lichten weten klanten en niet klanten precies wie je bent en wat je doet. En dat maakt het verwijzen en het opbouwen van naamsbekendheid een stuk eenvoudiger.

Een ondernemer is niet iemand die alleen een bedrijf runt, maar iemand die zijn visie en passie omzet in actie om de wereld te veranderen

Valkuil 3 Kweetnie is géén strategie

Als je gewoon in de auto stapt en begint te rijden bestaat er een kans dat je in Rome aankomt. Er zijn tenslotte vele wegen die naar Rome leiden. Dus ja, je kunt ervoor kiezen om helemaal niet strategisch na te denken. Alleen dat te doen wat -op die dag- goed voelt. Sterker nog, daar kun je ook geld mee verdienen. Het is een beetje net als starten zonder voorbereiding. Het hebben van een strategie is geen besliste noodzaak. Als je echter resultaten wilt behalen heb je wel doelen en een strategie nodig.

Tip Visie: In mijn eerste ondernemersjaren had ik ook geen plan. Er was geen route of toekomstvisie. Ik deed maar een dotje en dat ging best aardig. Niet op m’n bankrekening, wel qua voldoening in mijn hart. En dat laatste is zeker ook belangrijk. Het hoeft alleen financieel succes niet uit te sluiten. Inmiddels werk ik met jaarplanningen en structuur. Ik stel jaardoelen en plan routes om dat doel te bereiken. Dit levert veel op zoals concrete resultaten, de mogelijkheid om bij te sturen én geestelijke rust omdat je jouw bedrijf op orde hebt.

Valkuil 4 Geld is niet belangrijk

Laat me je gelijk even uit de droom helpen. Als je jaar in jaar uit negatieve financiële resultaten boekt, dan heb je geen bedrijf. Dan heb je gewoon een dure hobby. Financiën zijn om verschillende redenen een belangrijke valkuil voor ondernemers.

  • Je rekent geen marktconforme tarieven.
  • Je bent zo enthousiast dat je geen betaling vraagt voor je diensten.
  • Je hebt niet genoeg zelfvertrouwen om een gangbaar tarief voor je dienst te vragen.
  • Je geeft te veel geld uit aan zaken die niet essentieel zijn voor je bedrijf.
  • Je investeert te weinig in belangrijke aspecten zoals marketing en productontwikkeling.

Het is belangrijk om een realistisch budget op te stellen en je financiën zorgvuldig te beheren. Denk ook aan een liquiditeitsprognose als je met voorraden werkt of om een andere reden pieken in je uitgaven hebt.

Tip Visie: Ken je (markt)waarde.  Ook als je vrijgevig bent van nature. In je bedrijf heb je producten of diensten die een waarde vertegenwoordigen. Durf die waarde ook te vragen. Niet alleen voor jezelf en je eigenwaarde, ook omdat je anders de markt verziekt door onder de prijzen te werken.

Betekent dat dan dat je nooit iets kunt weggeven? Natuurlijk niet. Het is misschien wel een van de gaafste onderdelen van je ondernemerschap dat je iets doet voor de maatschappij. Doe dat vanuit je hart en los van je bedrijf en je bedrijfsresultaten. Bijvoorbeeld omdat je een urenbudget reserveert voor dit soort acties. Of zet het strategisch in. Soms iets weggeven kan een positief effect hebben op je zichtbaarheid, naamsbekendheid of om mensen te laten ervaren wie je bent en wat je brengt. Je betaling bestaat dan uit fans, mond-tot-mondreclame en ambassadeurs.

Valkuil 5 Tuurlijk, jij kan alles alleen!

Een andere valkuil is het overschatten van je capaciteiten. Het runnen van een bedrijf vereist veel verschillende vaardigheden, van marketing tot boekhouding tot management. Het is belangrijk om te weten waar je sterke en zwakke punten liggen en om hulp te zoeken wanneer dat nodig is.

Tip Visie: Bouw je eigen dreamteam. Ga op zoek naar ondernemers die goed zijn in de dingen waarin jij minder goed bent, of die buiten je expertise vallen. Omring jezelf met ondernemers die bij je passen als mens en die dezelfde inhoud geven aan service en klantgerichtheid als jij. Zoek door tot je mensen hebt gevonden die je energie brengen en waar je op kunt rekenen.

Ja, er kan veel fout gaan en er kan net zo veel goed gaan

Met deze eerste 5 valkuilen geef ik je opvulzand. Weten dat er een kuil ligt, maakt het tenslotte makkelijker om die te omzeilen. Laat je er dus niet door uit het veld slaan. Neem ze in je op en gebruik ze als inspiratie om het in een keer goed te doen. In het septemberblog krijg je nog 5 beginnersblunders cadeau. Nu is het echter de hoogste tijd voor een traktatie.

Wie jarig is trakteert: appeltaartje voor jou?

Ben je net ondernemer geworden? Volg je me al een tijdje? Heb je behoefte aan een advies of energieboost? En zou je het fijn vinden om een kop koffie te drinken met mij? Je mag me alles vragen en ik deel met plezier mijn beste (ondernemers)tips met je. Laat het me even weten. Ik trakteer op het appelgebak en de sessie. Jij betaalt de koffie. Deal? Bel me even of stuur een e-mail. Als er meerdere aanvragen komen, kies ik er eentje uit. Dus verpak je boodschap ondernemend. Opvallen hoort ook bij ondernemen!

Ja, ik wil die koffie met appeltaart én Claudia


PS Wil je zeker weten dat je het tweede deel van dit blog ook ontvangt?

Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse inspiratiemail: Anders Denken Samen Doen.

 

PPS Benieuwd naar valkuil 6 t/m 10?

Lees: beginnersbloopers voor startende bedrijven