Monique Busch
Manager Enhanced Information Center Coface | Initiator, Stylist bij Styling Aan Zee
Wat wilde je vroeger als kind worden?
Vroeger wilde ik burgemeester worden. Ik kende geen vrouwelijke burgemeesters, dus ik dacht de eerste vrouw te worden in dat ambt. Dat leek me wel wat: baas van de stad en van de politie.
Na mijn HEAO-opleiding heb ik zelfs nog even gedacht om Politicologie te gaan studeren. Toen ik eenmaal op de universiteit op de open dag was, zag ik in dat het bedrijfsleven me waarschijnlijk beter zou passen en ben ik Rechten en Economie gaan studeren.
Tegenwoordig heb ik af en toe nog het idee om Minister te worden. Er is blijkbaar toch iets blijven hangen van die plannen van vroeger…
Je bent werkzaam bij Coface Nederland. Hoe omschrijf je Coface als werkgever?
Coface Nederland is een bijzondere werkgever. Enerzijds onderdeel van een grote internationale kredietverzekeraar met het hoofdkantoor in Parijs; anderzijds een Brabantse werkgever met 90 collega’s. Hiermee is Coface Nederland goed in staat om internationale bedrijven van dienst te zijn en ondertussen kan het regionale MKB-bedrijf ook prima bij ons terecht. Er is een leuke afwisseling van collega’s met een hoog aantal dienstjaren en een schat aan ervaring en relatief nieuwe collega’s, zoals ik, die minder ervaring in kredietverzekering hebben, maar juist invloeden en ervaringen van andere bedrijven meebrengen.
Er is veel ruimte voor nieuwe initiatieven. Kredietverzekering is een redelijk traditionele markt, waar we nog echt een slag kunnen maken. Kredietverzekering is eigenlijk helemaal geen ‘verzekering’, maar veel meer een credit risk management tool. Normale verzekeringen sluit je af, je legt de polis in de kluis en je hoopt er nooit een beroep op te hoeven doen. Kredietverzekering is juist een heel actief product, dat onderdeel wordt van je bedrijfsvoering.
Daarnaast ben je stylist van vakantiehuizen en bevlogen founder van Styling aan Zee. Wat is de overeenkomst én het verschil in deze twee takken van sport?
De overeenkomst is dat het allebei traditionele takken van sport zijn. Kredietverzekering wordt vandaag nog niet heel veel anders verkocht dan pakweg 20 jaar geleden. Het product is in de kern niet veranderd, maar de prijs is enorm gedaald. Het kost tegenwoordig bijna niets meer om je debiteurenportefeuille te verzekeren. Met deze prijzen moet je als CFO een goed verhaal hebben waarom je niet wilt verzekeren. De premie tegenover het risico wat je afdekt, is echt heel laag. Ik heb zelf 20 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, maar wist niet dat het zo voordelig is. Daar ligt dus een opdracht!
Styling van vakantiehuizen is ook een traditionele markt. Wie kent niet het huisje van Sporthuis Centrum van vroeger dat op alle parken vrijwel hetzelfde was? Daar komt maar langzaam verandering in. Styling mag nog niet teveel kosten, het huisje moet vooral snel schoon te maken zijn en hufterproof. Terwijl een kleine extra investering het huisje veel aantrekkelijker maakt voor gasten en tot een hoger rendement leidt.
Het verschil ligt in de sector waarin ik werk. Met kredietverzekering is het zakelijke dienstverlening met alleen maar B2B (Business to Business). Bij de styling zit je in de Leisure markt met altijd de gast/consument als uiteindelijke gebruiker van je product.
Jij bent, zoals ik dat benoem een uitblinker mét passie in hetgeen je doet. Waar komt jouw bevlogenheid en passie vandaan?
Die passie en bevlogenheid komen uit de overtuiging dat er op beide vlakken zoveel verbetering mogelijk is. Ik wil de wereld laten zien wat de toegevoegde waarde is.
Bij kredietverzekering vind ik dat aan iedere directietafel serieus nagedacht moet worden over de toegevoegde waarde van een kredietverzekering. Niet alleen naar de kosten kijken, maar vooral naar de mogelijkheden. Hoe gaaf is het als een bedrijf met een kredietverzekering opeens wel over goede informatie en dekking beschikt om buitenlandse markten te gaan verkennen en de omzet te laten groeien? Terwijl de ondernemer eerst de stap niet zette, omdat de risico’s te groot waren?
Wat styling betreft: hoe zonde is het als vakantiewoningen 30 weken per jaar leeg staan, omdat ze ingericht zijn met oma’s eikenhouten bankstel en een zeiltje op tafel? Ik heb vakantiewoningen ingericht die nu een bezettingsgraad kennen van 48 weken per jaar. Waar gasten na afloop aan de eigenaar vragen waar een bepaald stoeltje vandaan komt, omdat ze dat thuis ook willen hebben.
Zo wordt de wereld een stukje mooier!
Herinner jij je nog hoe je mij leerde kennen?
Binnen Coface hebben we dit jaar Coface College opgericht; een intern opleidingsprogramma voor de medewerkers. Claudia heeft hierbinnen een beltraining voor ons verzorgd, niet alleen voor de commerciële medewerkers, maar ook voor medewerkers van andere afdelingen. Haar onconventionele aanpak heeft intern veel teweeg gebracht en lijkt extern nu al tot de eerste successen te leiden. Ik hou heel erg van die reuring. Daar groeien we als medewerker van en ook als organisatie.
Wat staat er absoluut nog op je bucketlist?
Twee dingen:
- Met man en kinderen naar Curaçao op vakantie.
- De marathon lopen in New York.
Ik denk dat Curaçao makkelijker realiseerbaar is dan New York. Maar een vriendin zegt altijd “ je moet voordenken”. Dus ik zie mezelf al lopen in New York. Moet ik wel wat harder gaan trainen, hahaha!
Heb jij ter afsluiting van ons gesprek nog een gouden (lees)tip?
Met 2 carrières, een man en 2 jonge kinderen blijft er niet veel tijd over om te lezen naast de gebruikelijke vakliteratuur. Het laatste boek dat ik ‘gelezen’ heb, was de reisgids Parijs van Megan Hess tijdens een weekendje Parijs. Maar eigenlijk moet je het boek niet lezen, je moet vooral genieten van de prachtige illustraties. Net zo mooi als de stad zelf.
Meer weten over Monique Busch?
- Ga een LinkedIn relatie aan met Monique of volg Monique op LinkedIn (kies More, Follow).
- Bezoek haar website Styling aan Zee.
- Bezoek de website van Coface.
Volg Styling aan Zee op social media: Facebook, Pinterest
Gepubliceerd op: 21 november 2018