Natasja Hoogenboom
Expert trainer aanbestedingen en offertes
Wat wilde je vroeger als kind worden?
Eigen baas! Ik herinner me nog dat ik als klein kind – ik denk dat ik ongeveer 7 jaar was – moest tekenen wat ik later wilde worden. Ik zie mezelf nog zitten: totaal geblokkeerd. Ik wist het namelijk echt niet. Dus tekende ik maar een poppetje met lang blond haar en schreef erbij: eigen baas. Later wilde ik schooljuffrouw worden, omdat ik toen al anderen graag iets wilde leren.
Nu help je bedrijven succesvoller te worden in hun offertetrajecten via trainingen. Wat is jouw why?
Waarom ik dit doe? Heel simpel: omdat ik dit nu doe. Je verwachtte wellicht een heel ander antwoord. Het lijkt soms ook wel alsof je precies moet weten waarom je iets doet, hè? Er is zelfs een heel concept bedacht rondom je why. Ik geloofde lange tijd ook hoor dat ik mijn why moest weten. Ondertussen riep die zoektocht telkens onzekerheid en twijfel op: doe ik echt wel wat ik wil doen?
Je vraag doet me ook meteen weer denken aan dat kleine meisje van 7 jaar die gewoon niet wist wat ze later wilde worden. Dat weet ik nu eigenlijk nog steeds niet, haha. Ik doe gewoon wat ik doe. Ik geef naast offertetrainingen ook yogales. En gelukkig doe ik beide nog steeds met heel veel plezier.
Wat zijn de kansen voor een expert trainer op het gebied van aanbestedingen en offertes?
Op school leren we niet hoe je een offerte schrijft en al helemaal niet hoe je inschrijft op aanbestedingen. Er zijn niet veel trainers die 20 jaar praktijkervaring hebben met complexe offertetrajecten, terwijl er wel veel bedrijven (zoals facilitaire bedrijven, uitzendbureaus en zorgverleners) inschrijven op aanbestedingen. Ik zit in een niche. De kansen liggen voor mij als trainer en ondernemer dan ook voor het oprapen. Mijn enige uitdaging is om daarin dan wel ontspannen te blijven.
Waar komt jouw bevlogenheid vandaan?
Wat een mooi woord eigenlijk: bevlogenheid. Ik heb inderdaad het idee dat ik ‘gevlogen’ wordt. Ik hoef daar zelf niet zoveel voor te doen. En ken je die uitspraak die vaak toegedicht wordt aan Pippi Langkous? “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan?” Tja, er zit echt wel een Pippi in mij hoor. Ik hou ook van uitproberen en gewoon doen. Bijvoorbeeld toen ik gevraagd werd om een boek te schrijven. Ik ben toen gewoon gaan schrijven. Het boek Experttips voor Onweerstaanbare Offertes is begin dit jaar al in de herdruk gegaan. Tof he? Verder ben ik iemand die nooit lang blijft tobben of ploeteren. Als ik merk dat ik dat wel doe, dan stop ik. Even afstand nemen. Van daaruit vliegen de beste ideeën binnen.
Hoe leerde je Claudia kennen?
Via de Open Coffee in Hotel Princeville in Breda. Ik herinner het mij nog goed. Ik stond daar te praten met een wederzijdse bekende toen zij als een soort wervelwind binnenkwam. Haar vrolijke energie vulde meteen het hele café. Nog steeds word ik altijd heel blij als ik Claudia tegen het lijf loop.
Wat staat er nog op je bucketlist?
Ehm…, die heb ik eigenlijk niet. Natuurlijk zijn er wel een aantal dingen die me op dit moment leuk lijken ooit te doen of te hebben. Zoals pintxos eten in een tapasbar met Michelinster in San Sebastian, een eigen huis in mijn favoriete stad Malaga en een eigen kantoor met trainingsruimte op een mooi plekje in de natuur. Ook borrelt het weleens om iets te gaan doen waarin sales en yoga samenkomen. Die dromen wijzigen echter nog weleens bij mij en ze zijn geen must voor mijn geluk.
Heb je nog een gouden tip voor bedrijven, ondernemers of werkzoekers?
De meest ongelukkige periode in mijn leven was toen ik vooral ging doen wat anderen mij adviseerden. Dus mijn tip: luister niet naar tips. Dus ook niet naar deze, haha! Doe gewoon lekker wat je overkomt.
En de bonusvraag: heb je nog een quote voor ons?
Zet eens wat vaker een punt. Dat geldt niet alleen voor die zinnen in je (offerte)teksten trouwens. Ook achter je gedachtes. Want je herkent het vast wel. Al die verhalen (zowel op papier als in je hoofd) die maar doorrazen. Wat zou er gebeuren als we eens een punt zetten in plaats van een komma? Probeer het maar eens. De kans is groot dat het een stuk helderder wordt, op papier én in je hoofd.
Meer over Natasja?
Misschien heb je na het lezen van dit interview nu zoiets van ‘ik wil eigenlijk wel leren hoe je een winnende offerte schrijft’. Natasja geeft verschillende inspirerende offertetrainingen. Je leest daarover meer op haar website. Ook deelt zij regelmatig tips op haar sociale media.
- Website: salestaalent.nl
- Social media: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn
- Gratis download: Magazine de GUN-FACTOR
Gepubliceerd op: 26 september 2019