Help! Ik heb een koffiedate
25 mei 2019
Je hebt vast weleens op social media gelezen, dat ik LIVE BELsessies geef. Bij zo’n BELsessie bepaalt mijn BELgast met wie ik voor hem/haar een koffiedate regel. Daarna ga ik “aan”. In dit blog lees je eerst hoe zo’n BELsessie verloopt. Daarna lees je in 15 do’s en don’ts hoe je van zo’n koffiedate een superleuke ontmoeting maakt.
Ook voor mij blijft het spannend
In #mijnromeo reis ik wekelijks het hele land door. Daar kom ik in buurthuizen, kleine en grote zalen. Ook mijn publiek wisselt steeds. Soms spreek ik voor Zelfstandig Professionals, dan weer voor salestalenten of ik sta op een podium om de werknemers van Nederlands grootste organisatie te trainen.
Tijdens het reizen zing ik luidkeels mee met de muziek. Daarmee zorg ik dat ik ontspannen blijf en in de juiste modus kom. Want ook bij mij giert de adrenaline door mijn lijf voordat ik een groep vol onbekenden te woord sta.
Hé, het BELmeisje!
Nieuw voor me is dat ik steeds vaker wordt herkend. “Hé het BELmeisje” roept een jonge vrouw en ze vraagt spontaan of we samen op de foto kunnen. Wie mijn publiek ook is, er zijn altijd twee overeenkomsten:
- De groep zit vol BELemmerende gedachten en argumenten waarmee ze zichzelf beperken.
- Er zijn hoge verwachtingen over de live BELsessie.
Na mijn opening en uitleg is het dan zo ver. De BELgast mag bij me komen en geeft me de nodige informatie. En dan stel ik de BELangrijkste vraag: met wie wil je een koffiedate? Het noemen van de naam van het gewenste bedrijf is mijn startsein om aan de slag te gaan. Terwijl de hele groep haast ademloos toekijkt, pak ik de telefoon en kies het nummer. “Hallo, je spreekt met Claudia…” en ik voer mijn gesprek.
Wanneer ik het telefoongesprek beëindig, volgt steevast een hard applaus en gefluit. Ik zie deelnemers met open mond naar me staren. Ze hebben een blik in hun ogen die zegt what the f*ck just happened? Ik glimlach naar mijn BELgast en zeg met een vette knipoog “Zo doe je dat”.
Al snel maakt de opwinding plaats voor angst
De BELgast realiseert zich, dat er zojuist een koffiedate voor haar* is geregeld. Vragen als: “en nu?”, “wat moet ik zeggen?”, “hoe pak ik dit slim aan?” stromen als een waterval uit haar mond. OMG, ik ga op koffiedate! Ja, dat is hartstikke spannend. Lees de volgende tips en maak van je koffiedate een superleuke ontmoeting!
15 do’s en don’ts om van je koffiedate een succesvolle kennismaking te maken
- Lees niet alle websiteteksten voor je gesprek. Doe je dit wel is de kans groot, dat je aandacht afdwaalt. Terwijl je gesprekspartner enthousiast vertelt over de visie en missie van het bedrijf denk jij #gaap dat heb ik al gelezen.
- Volg de bedrijfspagina van het bedrijf op LinkedIn. Heeft het bedrijf geen (actieve) pagina? Tip je gesprekspartner dan.
- Nodig je gesprekspartner uit een connectie op LinkedIn te maken. Natuurlijk met een persoonlijke uitnodiging, waarin je jullie komende ontmoeting noemt.
- Je gastheer of gastvrouw regelt de koffie of thee. Verras hen met iets lekkers voor bij de koffie of thee.
- Onthoud dat je niet naar een sollicitatiegesprek gaat. Het doel van vandaag is kennismaken.
- Het woord vacature valt dus niet in dit gesprek.
- Maak er een vakinhoudelijk gesprek van. Laat de ander praten en vertellen over de organisatie.
- Je luistert vooral en moedigt de verteller aan door oprechte vragen te stellen.
- Zo ben je benieuwd naar de keuzes die jouw gesprekspartner heeft gemaakt om te komen waar hij/zij staat.
- Of je vraagt waarom je gesprekspartner voor dit specifieke bedrijf werkt.
- Je informeert naar de redenen om bij dit bedrijf te blijven werken.
- Vraag wat de werkgever doet om personeelsleden te binden, boeien en vooral te behouden.
- Geeft je gesprekspartner zelf een signaal over een vacature? Slaap er eerst een nachtje over en zeg dat je erop terugkomt.
- Jij behoudt de regie van het gesprek. Toon initiatieven en accepteer de reactie van je gesprekspartner op je initiatieven.
- Wees bewust dankbaar. De ander geeft je het kostbaarste dat bestaat: TIJD!
Gewoon doen
Het is BELangrijk dat je voorafgaand aan het gesprek je verwachtingen weet te managen. Laat je niet door angst BELemmeren. Want zeg nou zelf, wat heb je te verliezen? Ook ik krijg weleens NEE te horen. Laat je dat nooit weerhouden.
Zelf een keer een LIVE Belevenis ervaren?
Wil jij jouw publiek ook op het puntje van hun stoel laten zitten? Zo’n live Belevenis maakt indruk, ook op jouw publiek. Deze dagen zijn bovendien incompany te boeken. Bijvoorbeeld als inspiratieboost voor je accountmanagers en salesafdeling.
Neem contact op en ontdek de mogelijkheden.