Koude acquisitie zonder buikpijn
12 april 2018
Koude acquisitie; de metafoor is treffend want alleen de gedachte eraan doet veel mensen rillen. In dit blog onderzoek ik de weerstand tegen koud bellen, ontdek je hoe het zit met koud bellen na 25 mei 2018 en natuurlijk ontvang je tips om hartverwarmend koud te bellen!
Koud bellen: it takes two
Er is veel weerstand tegen koud bellen. Zowel bij de beller als bij de ontvanger van het telefoontje. Waarom eigenlijk?
De ontvanger:
De weerstand bij de ontvanger van het telefoongesprek zit vooral in de volgende factoren:
• Inbreuk op hun privacy, want hoe komt “men” aan hun telefoonnummer?
• Verstoring van hun leefritme, wie bedenkt er om rond etenstijd te bellen?
• Ze hebben er niet om gevraagd en vinden het vaak moeilijk om nee te zeggen.
De beller:
De beller herkent deze weerstanden natuurlijk. En met zo’n mindset valt het niet mee om de telefoon op te pakken. Vaak doet de beller er van alles aan om het gevreesde telefoongesprek uit te stellen. Vermijdingsgedrag noemen we dat.
Herken je deze veelgebruikte uitstelredenen?
• Mijn werkruimte is zo onrustig, ik bel morgen wel.
• Ja, die moet ik nog bellen, maar eerst even dit afmaken…
• Nu is het geen geschikt moment om te bellen.
Hoe zit dat bij mij?
Het is niet zo dat ik moeilijk te bereiken ben. Ik kijk zo vaak naar mijn telefoon met daarop de laatste sms, WhatsApp, mail, Facebook en nieuws dat het bijna ongezond is. Alles wat je me stuurt, heb ik binnen een mum van tijd gelezen en meestal ook beantwoord. Alleen doe ik dat op het moment dat het mij uitkomt.
Zelf bel ik echt niet lukraak telefoonnummers met een snoeihard verkoopverhaal en voorbedacht script. Want daarvan lopen ook bij mij de rillingen over de rug. Hoe ik het wel aanpak? Dat lees je zo. Laten we eerst eens kijken of koude acquisitie nog wel is toegestaan na de invoering van de AVG.
Is koude telefonische acquisitie wel AVG-proof?
Langs alle kanten steken geruchten op, dat telefonische acquisitie na 25 mei verboden is. Is dit #fakenews of de waarheid? Er is er maar één die het juiste antwoord weet: De Autoriteit Persoonsgegevens. Jeroen van Ginkel, directeur LEAD Development Company investeerde € 0,60 zodat we allemaal het antwoord weten. Telefonische acquisitie is AVG-proof.
Lees hier het artikel dat Jeroen over telefonische acquisitie in relatie tot de AVG schreef.
Hartverwarmend koud bellen doe je zo
Koud bellen is een snelle, persoonlijke én interactieve manier om in contact te komen met nieuwe mensen. En met de volgende tips krijg je geen buikpijn meer bij koude acquisitie, maar zie je koude acquisitie voor wat het is. Een kans om een nieuwe verbinding aan te gaan!
Tip 1: Zorg voor een positieve flow
Hartverwarmend koud bellen is een kunst. Je gaat ongetwijfeld regelmatig “NEE, geen interesse” horen. Is dat erg? Nee hoor, nee is een prima én duidelijk antwoord. Bovendien wijst je gesprekspartner jou niet persoonlijk af, je aanbod is niet interessant genoeg. Onthoud: iedere nee brengt je dichter bij een ja.
Zorg wel dat je in een positieve flow zit voor je gaat bellen. Jouw stemming hoor je namelijk terug in jouw stem. Draai jouw powerplaylist om in een fijne flow te komen en lees deze 7 tips om positief te blijven nog even door.
Tip 2: Bepaal je ideale gesprekspartner binnen het bedrijf
Bel voorbereid. Zoek via LinkedIn en de bedrijfswebsite naar de namen van mensen die je graag spreekt. Selecteer minimaal twee namen, zodat je gelijk een andere naam paraat hebt als de eerste persoon niet bereikbaar is.
Zoek naar mensen die beslissingsbevoegd zijn en die kennis hebben van de protocollen en procedures binnen de organisatie.
Tip 3: Toon interesse en zoek naar haakjes
Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen van een organisatie. Daarmee bedoel ik niet, dat je de hele website van buiten kent. Maak het jezelf makkelijk(er). Volg – indien aanwezig – de bedrijvenpagina op LinkedIn of op andere social media kanalen. Wanneer er updates zijn, verschijnen deze in jouw startpagina. Zo komt het nieuws naar je toe en vind je makkelijker inhaakmomenten.
Tip 4: VerkoopVakinhoudelijk gesprek
Natuurlijk is jouw uiteindelijke doel jouw dienst of product te slijten aan de ander. Dat (b)lijkt onmogelijk wanneer je de behoefte van de ander niet kent. Een vakinhoudelijk gesprek biedt uitkomst. Zo neem je een kijkje achter de voordeur van de organisatie waarvan jij denkt van meerwaarde te zijn. Voor de duidelijkheid: jouw producten of diensten komen in dit gesprek niet aan de orde. Benieuwd hoe je een vakinhoudelijk gesprek voert? Lees dan help ik heb een koffiedate als inspiratie. Want sales en solliciteren hebben meer overeenkomsten dan je denkt.
Tip 5: Ikke, ikke, ikke?
Noteer eens het aantal keren dat jij “IK” zegt tijdens een telefoongesprek. Natuurlijk heb jij een belang bij het telefoongesprek. De kunst is echter om dit proces om te draaien en de luisteraar het podium te bieden. Voorbeeldje?
Niet: Ik bel u omdat ik ervan overtuigd ben, dat ik een prachtig aanbod voor u heb op het gebied van sales incompany trainingen die ik graag aan u verkoop.
Maar: Op uw bedrijfspagina noemt u een enorme uitbreiding van uw salesteam per 1 juni. Heeft u al een opleidingsplan voor deze nieuwe medewerkers klaar?
Tip 6: Sluit correct af
Vergeet nooit iemand voor zijn of haar tijd te bedanken. Tijd is het kostbaarste wat er in. Herhaal gemaakte afspraken en volg deze afspraken op. Als er nu geen behoefte is aan je aanbod, vraag dan of je later in het jaar nog een keer terug mag bellen. Of informeer of er belangstelling is in jouw nieuwsbrief. Informeer hoe je het beste de ontwikkelingen binnen het bedrijf kunt volgen. Nu je weet wat de behoeften van dit bedrijf zijn, bepaal je makkelijker wanneer je ze verder kunt helpen.
Conclusie:
Natuurlijk zijn er nog veel meer tips, do’s and don’ts om successen te boeken. Wil je aan de slag met communicatie, klantgedrevenheid en strategische marktbewerking? Waardoor je klanten een voortreffelijke klantreis ervaren? En jouw omzet stijgt omdat jouw klanten ware ambassadeurs zijn? Welke winstkans verzilver jij vandaag?
Ben jij Zelfstandig Professional en wil je voortaan makkelijker, effectiever én vooral veel leuker koude acquisitie plegen? Dan is de Masterclass “Magische Marktbewerking” echt iets voor jou. De masterclass wordt regelmatig op basis van open inschrijving gegeven. Check hier de eerstvolgende datum.
Op de hoogte blijven van onze openbare masterclasses?
In ons maandelijks E-zine staat de trainingsagenda. Daarmee weet jij als eerste wanneer je weer de mogelijkheid hebt om zo’n masterclass te volgen. Bovendien ontvang je maandelijks tips en inspiratie. Enne… het E-zine is gratis.