Trakteer jouw klanten op aandacht
4 juni 2019
Heb jij er ook zo’n hekel aan wanneer bedrijven je als een nummer behandelen? Het is de grootste fout die je als bedrijf kunt maken. Je klanten vormen tenslotte jouw bestaansrecht en zijn meer dan pratende bankpassen. In dit blog lees je tips hoe je wél met klanten & relaties omgaat.
Daarom: méér dan een nummer
Of de klacht nu wel of niet gegrond is, blijkbaar heb je iemand geraakt met jouw gedrag. En hoewel je me zeker niet hoort zeggen dat je overal in mee moet gaan, vind ik wel dat je moet luisteren. Lezers van mijn nieuwsbrief lezen het iedere maand: feedback is een cadeautje. Zelfs negatieve feedback.
Net als in iedere gezonde relatie geef je de ander de ruimte om zijn ervaring en zienswijze te delen. Luister en schiet niet in de verdediging. Hou je bij de feiten. En bepaal zelf wat je met de feedback kunt.
Leeftijd: niet meer dan een nummer
Op 3 juni was ik jarig, 45 jaar tikt de teller aan. Op naar de 50, riepen sommige vrienden! Je wordt oud, vertelde een relatie. 45, ik vind het een prachtig getal. Of ik me op 4 juni anders voelde dan op 3 juni? Welnee, ik werd gewoon een dag ouder net als iedere dag.
Voor mij is mijn verjaardag een soort oud- en nieuw. Het kondigt een nieuwe periode aan van 365 nieuwe kansen om dingen anders te doen. Te profiteren van ervaringen uit vorige levensjaren. En in ieder geval mezelf blijven ontwikkelen en daarin investeren. En hoewel ik dus aan mijn verjaardag weinig aandacht besteed, is het een prachtige dag om aandachttips voor je relaties te delen!
Aandachttip 1, dagelijks
LinkedIn en Facebook vertellen je precies wie wanneer jarig is. Nadat je dit goed hebt ingesteld, rollen de notificaties je telefoon binnen zonder dat je daar iets aan hoeft te doen. Start iedere dag met een welgemeende felicitatie van jouw jarige relaties. Een kleine moeite en je maakt de dag van je relatie extra feestelijk.
Deel zelf ook je verjaardag via social media. Daarmee geef je anderen de kans jou te feliciteren.
Aandachttip 2, wekelijks
Bel gewoon een van je relaties op. Zonder bijbedoelingen, gewoon uit interesse. Het is zo jammer dat we vaak alleen contact opnemen als we iets nodig hebben. Vind je het moeilijk om te bedenken wat je kunt vragen? Hou het simpel! Maak het persoonlijk: hoe ziet jouw week eruit, waar word je blij van, wat was je laatste succes, welk boek heb je het laatst gelezen.
Dit is bovendien voor jezelf een prachtige oefening in koud bellen. Want hoe vaker je iets doet, hoe makkelijker het je afgaat.
Aandachttip 3, maandelijks
Als je een beetje goed bent in het plannen van je werkzaamheden, heb je ook ruimte in je agenda. Omdat je rekening houdt met een file of omdat er een gat zit tussen 2 afspraken. Besteed deze tijd aan het drinken van een goede kop koffie met een van je relaties. Plaats bijvoorbeeld op LinkedIn een oproep.
Ga samen een gesprek aan over het leven. Dit levert vaak de prachtigste verhalen op en verstevigt gegarandeerd jullie relatie.
Aandachttip 4, jaarlijks
Houd bij wanneer je elkaar hebt ontmoet of wanneer jullie zijn gaan samenwerken. Dit is een prachtige dag om te vieren. Gewoon met een kaart of bak zelf een taart om samen van te smullen. Neem de moeite om belangrijke dagen voor jouw relatie te registreren en laat weten dat je aan ze denkt.
Maak van de klantreis een traktatie!
Er zijn 1.001 oorzaken denkbaar, waarom het niet goed lukt om van je klantreis een traktatie te maken. En weet je, het antwoord is vaak zo simpel. Mensen willen niet als een nummer maar als een persoon behandeld worden. In mijn incompany trainingen laat ik zien hoe je met behulp van de telefoon je klant wel centraal stelt. Ook je interne klanten. Dus heb je het gevoel dat het in jouw bedrijf wel beter kan, neem dan contact met me op.
Ja, ik heb interesse in een incompany traject.