Vaarwel BELmeisje!
12 maart 2020
Toen ik in 2012 ondernemer werd, is het nooit bij me opgekomen om “beroemd én berucht” te worden. Mijn intrinsieke motivatie was simpelweg een lichtpunt te zijn voor die mensen die langs de zijlijn van onze maatschappij staan. Daar stond ik zelf immers jaren daarvoor ook. Dus ik wist als geen ander hoe belangrijk mindset en eigen regie nemen is. Zeker bij het solliciteren.
Waarom old-school solliciteren niet werkt
In mijn beleving houden we met z’n allen de old school sollicitatie-cirkel in stand. We zien een vacature, we denken op basis van de tekst “dat is mijn baan”. We dienen een motivatiebrief te schrijven om vervolgens in een soort van dienstbare houding af te wachten of we alsjeblieft op gesprek mogen komen om die ander te overtuigen hoe goed we zijn.
Hier stopt het voor mij! Dit noem ik vierkantjes in rondjes proppen. Waar blijft het menselijk aspect? Waarom laten we een ander bepalen over onze toekomst? Waar is onze eigenwaarde? Wat is er nodig om de eigen regie (terug) te pakken?
Verbinding en mens centraal werkt zoveel beter
Voor mij dé reden om niet vanuit een vacature te werken, maar vanuit de mens. Wie ben jij? Waar wil jij heen? Wat is voor jou belangrijk bij een werkgever? Wie ken je al? Wie uit je netwerk kan jou een stap verder helpen? Wat heb je nog nodig om je cv toekomstgericht te maken?
Met die vragen krijg je een andere insteek én een betere match. Ieder podium dat me de afgelopen jaren werd geboden betrad ik. Met #mijnromeo croste ik door ons kikkerlandje om mijn talent “Koud Bellen naar een werkgever” LIVE te laten zien én horen. Het werd mijn missie, misschien zelfs wel mijn obsessie; ik ga laten zien én horen dat we de menselijke maat in dit “GAVE LAND” verloren zijn.
Wat een raar mens (maar ze doet het wel)!
In het begin verklaarden mensen mij voor gek. “Wie ben jij dan?” “Zij is dát meisje dat zomaar vreemden belt.” Toch ging ik door en liet ik zien en horen wat je met een vleugje menselijkheid, verbinding en aandacht voor elkaar krijgt. Want soms is het enige wat je hoeft te doen een vraag te stellen. Het gros van de mensen is nog steeds hulpvaardig.
En door de vele podia die ik beklom en het succes dat we keer op keer behaalden, werd ik steeds vaker met open armen en warme knuffels ontvangen. Mijn echte naam wist niemand meer; Het BELmeisje was geboren.
Inmiddels, jaren later, zie ik beweging in het sollicitatieproces. Ondertussen besteden diverse organisaties veel aandacht aan de begeleiding naar werk en investeren in de professionalisering van het vakmanschap van hun medewerkers. Ook vakgenoten hoor ik steeds vaker praten over solliciteren 2.0 of 3.0.
Het meisje groeide door en werd arts
Verbinding leggen via koud bellen bleek ook voor ondernemers en organisaties een heikel punt te zijn. En ook daar ontstaan blinde vlekken in de klantreis. Medewerkers zijn vaak te intern gericht, waarbij het belang van de klant niet meer voorop staat.
De aanvragen voor individuele business coaching volgden elkaar op. Ondernemers die hun vaardigheden willen professionaliseren op het gebied van online presentatie en acquisitie. Ook organisaties hebben een groeiende behoefte aan een scherpe analyse waarbij blinde vlekken respectvol naar de oppervlakte worden gehaald. Waarbij het team meer werkplezier krijgt, omdat ze makkelijker samenwerken en resultaten weten te behalen.
De naam Het BELmeisje beschrijft dus inmiddels totaal niet meer wat ik écht doe. Het grootste deel van mijn tijd besteed ik tegenwoordig aan het (k)raken van de mindset van organisaties, teams en individuen, zodat er (opnieuw) verbinding en begrip voor de (mede)mens ontstaat. Gekscherend word ik inmiddels af en toe de bedrijfsarts genoemd. Of word ik gevraagd als conceptoloog wilde plannen om te zetten in een geslaagd concept.
Geen vierkantjes in rondjes stoppen
Natuurlijk is er een rode draad in mijn talenten te ontdekken. Ik ben analytisch scherp, communiceer open, denk conceptueel en heb een enorme belangstelling voor mensen. En dan vooral in de aspecten communicatie en gedrag. Daarnaast ben ik ook nog creatief en sterk in organisatie en planning. Oh en volgens “mijn Tanja” ben ik ook nog geboren om op een podium te staan.
Verder ben ik een echte ondernemer. Het ondernemerschap brengt mij dat ik buiten de lijntjes kan kleuren en zaken op mijn eigen(zinnige) manier kan invullen. Altijd met het doel om het verschil te maken en kantelingen teweeg te brengen. Want door groot te denken (en daarnaar te handelen) krijg je zoveel meer voor elkaar. En al die activiteiten pasten niet meer in het rondje Het BELmeisje.
Vaarwel BELmeisje!
Dit alles maakte dat ik besloot afstand te nemen van Het BELmeisje. Het is tenslotte nooit mijn bedoeling geweest om “een merk” te worden of te zijn. Dit is het resultaat van hard werken, bewust kiezen voor een tactische en strategische profilering én blijven geloven in mijn hogere doel. Ik durf gerust te stellen dat die missie is geslaagd.
Het is tijd! Tijd om afscheid te nemen van een bijzonder intens tijdperk met de prachtigste verhalen. Het is tijd om de naam Het BELmeisje los te laten (met een lach én een traan) én afscheid te nemen van dit alter ego. Aangenaam kennis te maken; noem mij voortaan maar Claudia Bouwens.
Zelf beroemd worden?
Zeg ondernemer, wil jij een BO-er worden? En dan geen boer volgens Yvonne Jaspers, maar een bekende ondernemer. In mijn gloednieuwe Masterclass “Meesterlijk Merkwaardig” vertel ik je precies wat je hiervoor nodig hebt. In een compleet verzorgde dag ontdek je wat jij moet doen om van jouw naam een begrip te maken. Hier lees je alle informatie over deze Masterclass.
Mis niets van het veranderproces
Wil je niets missen en precies op de hoogte blijven welke diensten ik voor welke doelgroepen verzorg? Schrijf je dan in op mijn maandelijkse e-mail #Andersdenken #Samendoen.
Zo mis je niets en ontvang je bovendien iedere laatste donderdag van de maand een e-mail vol inspiratie.
Ja, stuur mij maandelijks de nieuwsbrief vol Verbindingskracht.