Ambitie: Valkuil of Kracht?
13 augustus 2020
Ambitie is een gekleurd woord in Nederland. Het krijgt vaak een negatieve bijklank en roept bij sommige mensen vreemde beelden op. Zoals een nietsontziende bullebak of bullebakkin die zich ten koste van een ander omhoog werkt. Over die ambitie gaat dit blog niet. Dit is een blog over ambitie als streven. Een streven naar grenzen oprekken. Ambitie als lust om te werken en iets tot stand te brengen.
Gebrek aan ambitie
We kennen allemaal wel personen die niet vooruit te branden zijn. Ze missen een gedrevenheid om zichzelf te ontwikkelen. Ze doen wat ze doen met twee vingers in hun neus en vinden dat prima zo. Met deze “gemakkelijke” mindset worden we niet geboren. Vaak verdwijnt ambitie. Omdat je niet genoeg wordt uitgedaagd of je niet meer op de goede stoel zit. Angst en dat irritante zeurderige stemmetje “je kan het niet, dat lukt je nooit” spelen ook niet zelden een rol bij het wegvloeien van ambitie.
Ik ben ambitieus, een vrouw met een missie
Misschien komt het omdat ik anders naar de wereld kijk. Of omdat, als je eenmaal rock bottom hebt bereikt er alleen nog een weg omhoog is. In mij huist in ieder geval een diep verlangen om te ontdekken en te verbinden. Om een legacy na te laten en de mindset van anderen te (k)raken. Want er is zoveel meer mogelijk dan je zelf denkt. Vaak ben je zelf je grootste tegenstander.
Mijn ambitie rust op 7 pijlers, die ik graag ter inspiratie met je deel. En ja, dat is hard werken waarbij elleboogwerk volstrekt overbodig is.
1. Vertrouwen
BELIEVE….hét gouden woord binnen mijn ondernemerschap. Geloof hebben in jezelf en vooral in hetgeen je te bieden hebt. Weten waar jouw onderscheidend vermogen ligt. Overtuigd zijn van de (meer)waarde die je biedt aan jouw klanten. Jij bent immers dé oplossing voor hun problemen, behoeften, verlangens of pijn.
2. Groeien
Welke stip je ook op de horizon zet, zorg dat je blijft groeien. En dat is inhoudelijk voor iedereen anders. Groeien in aantal klanten, in omzet of marktaandeel. Of simpelweg, groeien door je als mens verder te ontwikkelen. (Nog) beter inspelen op de behoeften van je klanten is ook een prachtige manier van groei.
3. Denk groots en maak gerust fouten
Maak jezelf niet kleiner dan je bent. Droom groot en wees ook ambitieus in je toekomstvisie. Jazeker, stel jouw BHAG vast (Big Hairy Audacious Goal). Voorbeeldje? Tony Chocolonely gaat voor 100% slaafvrije chocolade. En Microsoft wil een Microsoft-computer op ieder bureau. Ik wil de mindset van 1.000.000 ondernemers en werknemers (k)raken. Hou jouw 100% overtuiging vast en leef je (ondernemers)leven vol overgave! Je mag gerust negen keer vallen, zorg er wel voor dat je tien keer opstaat.
4. Doelen stellen
Help jezelf door tussentijdse doelen te formuleren. Niet alles loopt in een rechte weg. Soms is een omweg nodig om te komen waar je wilt zijn. Durf bewuste keuzes te maken en richt je ondernemerschap doelgericht in. Doelen helpen je resultaten te bereiken omdat je weet waar je jouw energie en aandacht op stort.
Ben je dankbaar voor wat je hebt of gefrustreerd over wat je (nog) niet hebt?
5. Tevredenlander
“Jij gaat hard hé? De zaken gaan goed bij jou hé? Ik zie jou altijd op Social Media voorbij komen.”
Denk nu niet dat het mij komt aanwaaien. Zeker, ik voel me een paradijsvogel. Corona heeft mijn business niet lamgelegd. Ik ben de gelukkige ondernemer die (nog steeds) werk heeft. Is dat ook écht geluk? Is dat het vakgebied waarin ik beweeg? Of is dat het resultaat van jaren investeren in een (h)echt netwerk?
6. Vier bewust(er) successen
Een valkuil bij ambitie is dat je zó gericht bent op nóg meer groei en ontwikkeling dat je niet meer stilstaat bij de successen die je al hebt behaald. Trap daar niet in. Vier ieder succes bewust(er) en met volle teugen. Schrijf ze op en bewaar ze in je succespot. Als je zelfvertrouwen dan een opsteker nodig heeft, helpen je behaalde successen het geloof in jezelf terug te pakken. En dat is weer goed voor pijler 1.
7. My way or the highway
Ik pas me niet (meer) aan naar de business. De business past zich nu aan naar mij. Vroeger bepaalde anderen mijn agenda. Nu niet meer. Je denkt misschien dat jouw klant jouw ondernemerschap bepaalt. Dat is niet zo. Help je klanten een duidelijke keuze te maken. Bepaal jouw spelregels en communiceer die duidelijk. Dan ben je verleidelijk voor de mensen die bij jou passen. Niet iedereen is jouw klant. Wees geen allemansvriend en ga voor een excellente verbinding.
Wat vind jij? Is ambitie een valkuil of kracht voor ondernemers?
Voor mij geldt dat ambitie en het ondernemerschap onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. En voor jou? Heb jij doelen gesteld? Droom je groot? Ben je op zoek naar groei?
Zoek je een manier om moeiteloos én effectief acquisitie te plegen? Op een manier die bij je past en waarmee je het juiste aanbod op het juiste moment aan de juiste persoon doet? Zodat je nooit meer verlegen zit om kwalitatief goede leads. Dan nodig ik je uit om de Masterclass “Magische Marktbewerking” te boeken.
Of stel dat het jouw doel is om jou en jouw bedrijf professioneel te profileren. Zodat jij als een magneet de juiste klanten aantrekt. Dan is de Masterclass “Meesterlijk Merkwaardig” het perfecte middel om dit doel te realiseren.
Ben je ambitieus en spreken beide thema’s je aan? Profiteer dan van het voordelige combiticket.
Psst: Ga jij voor de kers op de taart en ontfutsel je mij al mijn succesgeheimen? Neem contact op voor Individuele Business Coaching.