Van idee naar concept in 7 tips
9 augustus 2018
Continu ontpoppen de wildste plannen in mijn hoofd. Wekelijks bedenk ik als een soort Willeke Wortel wel een nieuw concept. Telkens overtuigd dat dit “de kip met het gouden ei” is. Begrijp me goed, mijn beweegredenen zijn nooit gestaafd op euro’s. Hoewel ik ondernemer ben, is geld voor mij vaak bijzaak.
De concepten die ik bedenk en uitvoer hebben de overeenkomst dat ze draaien om verbinding, echtheid, aandacht, mindset, beweging, bewustwording, eigen regie, zichtbaarheid, groei, benadering en vooral: beleving. In dit blog lees je hoe ik zelf met deze gave omga en natuurlijk ontvang je 7 tips om jouw creativiteit te laten stromen.
Omgaan met een brein dat nooit stilstaat
Ja, ik voel me gezegend met een hoofd dat overloopt van de creativiteit. Het heeft ook een keerzijde: het is enorm vermoeiend. Daarom heb ik dagelijks twee momenten ingebouwd, dat ik mijn gedachten tot rust breng en orde schep in de chaos.
Dat gaat zo. Elke ochtend onder het douchen kijk ik vooruit naar de dag die voor me ligt. Naar welke stad rij ik, wie ga ik ontmoeten, wat is het doel van de afspraak, wat verwacht de ander van mij? En elke avond herhaal ik dit ritueel. Met het verschil dat ik nu onder de douche de dag letterlijk van me afspoel. Mijn opgedane indrukken, de vaak aangrijpende verhalen die mensen me toevertrouwen. Echter ook verbazing over organisatieculturen of verwondering en bewondering als mensen blijven zitten op een werkplek waar zij niet gelukkig zijn.
Kanteling als katalysator
Ik zie zoveel misgaan. En dat prikkelt mijn missie: een kanteling veroorzaken. Hoe zorg je effectief voor een ander geluid? Of hoe creëer je een blijvende beweging binnen een organisatie. Zodat er meer werkplezier en een hogere klanttevredenheid ontstaat. Dit vraagt om een kanteling in het gedrag van medewerkers, een kanteling op de arbeidsmarkt, een kanteling binnen het management. Ach aan ideeën hoe het anders kan ligt het niet. Er valt nog zoveel te winnen.
Van idee naar concept, 7 tips
Hoe zorg je ervoor dat jouw idee een concept wordt. Een concept dat wordt gezien, gehoord en gewaardeerd? En hoe zorg je ervoor dat je zelf niet vastloopt? Met deze 7 tips hou je de energie om te observeren, analyseren, inventariseren, innoveren en zeker te rebelleren. Want als je blijft doen wat je altijd deed…
Tip 1: Het dagdroomdagboek
Zorg dat er volop kleine notitieblokjes verspreid liggen. In je tas, naast je bed, op de toilet of waar jij vaak invallen krijgt. Gouden ideeën komen niet om klokslag 09.00 uur in je hoofd voorbij. Ze ontstaan op de meest vreemde tijdstippen van de dag. Als er een idee binnenkomt, zelfs als dit nog bizar klinkt, schrijf je je hersenspinsel op. Er zit vast een kern in die later in een concept van pas komt. Kijk één keer per week in je blokjes of je een combinatie kunt vormen van de losse flodders die je hebt genoteerd.
Zelf vind ik het fijn om echt te schrijven met pen en papier. Ben je digitaal ingesteld? Gebruik dan een tool als Evernote of OneNote om je ideeën te verzamelen. Of gebruik de dictafoon op je telefoon.
Tip 2: Onderzoek en observeer
Ga op onderzoek uit! Bestaat er al een concept zoals jij dat in je hoofd had? Wees niet teleurgesteld als er al een ondernemer is die ongeveer doet wat jij had bedacht. Great minds think alike. Observeer die werkwijze. Kijk waar de gaten zitten. Vernieuw en maak je concept beter. Hoe? Door het gewoon te doen. Of onderzoek of jullie door samenwerking sneller stappen kunnen zetten.
Heb je een naam voor je plan? Check dan of de domeinnaam nog beschikbaar is en claim die per direct. De investering van € 5,- per jaar is een lachertje wanneer je je concept realiseert.
Tip 3: Zoek de niche die bij je past
Niet iedereen is jouw klant. Er zijn mensen die nooit met jou samen willen werken. Omdat er geen klik is. En er zijn mensen met wie jij niet wil samenwerken. Om dezelfde reden. Richt je op een niche die bij je past. Waar je veel over weet, waar jij je voor in wilt zetten. Observeer en ontdek die vraag of behoefte van jouw doelgroep.
En dan… dan zorg je dat je de beste wordt. Dat je dé expert bent op jouw gebied. Zodat jouw doelgroep niet om je heen kan.
Tip 4: De koek-koek check
Met regelmaat vraag ik het me af, het kan toch niet zo zijn dat dit nog niet bestaat? Ik ben toch niet gek? Doe daarom de koek-koek check bij je echte vrienden. Luister naar hun feedback en advies. Ook zij hebben weer een netwerk dat van meerwaarde kan zijn voor de lancering van jouw concept. Ook heel belangrijk. Durf gerust al die adviezen naast je neer te leggen als jij wel gelooft in jouw concept.
Tip 5: Sealed with a KISS
Die kiss staat dit keer voor eenvoud: Keep It Short & Simple. Begin bij de basis van je plan. Ik ben een voorstander van groot denken. Besef dat je fundering stabiel dient te zijn. Opbouwen en uitbouwen is eenvoudiger dan een stap terug zetten. De eenvoud van jouw concept helpt mensen te begrijpen wat je doet. Dat is belangrijk want zo onthouden ze jouw concept én vertellen ze dit door aan hun netwerk.
Tip 6: Een pilot mislukt nooit
Wanneer je een concept de markt opbrengt, introduceer je het als een pilot. Niemand kijkt vreemd op wanneer de testfase niet direct succesvol is. Leer van je fouten en haal de kinderziektes eruit. Durf eigenwijs te zijn, want als je heel de wereld pleaset trek je zelf aan het kortste eind. Beloof mij en vooral jezelf één ding: GA DOOR! Je MAG acht keer vallen, je MOET negen keer opstaan!
Tip 7: Waar is dat feestje?
Je hebt je concept van A tot en met Z veilig gesteld. Het aftellen kan beginnen, je gaat je concept lanceren. De spanning stijgt. Hoe gaat de buitenwereld jouw concept ontvangen? Hoe reageren ze op jouw ideeën. Behaal je de resultaten die je al 100.000 x in je hoofd gezien hebt ook echt?
Wat de uitkomst ook is: vier dat het je gelukt is om je creatieve ideeën om te zetten naar een plan. Zoveel mensen blijven hangen in hun ideeën. Jij hebt voor beweging gezorgd! Maak daarom bewust tijd voor een feestje, koop een fles champagne. Trakteer jezelf en degene die hebben bijgedragen aan jouw concept op gebak.
Nu jij
Kriebelt er iets bij jou en heb je geen idee welke volgende stap je het beste zet? Maak gebruik van mijn kennis en kunde als conceptoloog. Dan brengen we succesvol jouw concept tot leven.