Hoe een gouden berg een cactus (b)lijkt
14 januari 2021
Natuurlijk weet jij ook wel dat continu investeren in je persoonlijke ontwikkeling en bedrijfsgroei een noodzaak is om voorop te blijven lopen. En net als ik heb jij vast ook te maken met dat stemmetje dat je regelmatig daarbij weghoudt. Die van mij trakteert me vaak op 100 redenen waarom ik er geen tijd voor heb (lees maak).
Vandaag win ik! Met een grote glimlach meld ik me aan voor een “spraakmakend’ webinar met de verleidelijke titel: “Hoe zorg je ervoor dat (potentiële) klanten -langer- op je website blijven? En zelfs via je website een aankoop doen?” Twee warme connecties hebben mij hierop geattendeerd. Dat kan geen toeval zijn, toch?
Me-time blokken in een goed gevulde agenda
Per mail valt de bevestiging voor deelname binnen. Dus blok ik twee uur “me-time” in mijn goed gevulde agenda. Geregeld! Met een glimlach stort ik me op de planning van deze dag. Op het menu staat: boekhouding, blogonderwerpen vaststellen, uitblinkers regelen, jaarplan Social Media uitwerken.
De volgende dag begint “het feest”. De automatisch verzonden e-mail plopt in mijn Postvak In. Mijn ogen scannen de inhoud. Dien ik nog op een link te klikken voor dat geplande webinar? Nope! Ach ja, ik weet hoe het werkt. Je publiek alvast lekker maken. Hun aandacht vasthouden. Samen aftellen naar het moment suprême.
OMG, de volgende dag herhaalt dit zich. Je gelooft het vast niet, echter dit gaat zo zeven dagen door. Ik merk dat ik nu enigszins geïrriteerd raak. Zo leg je de lat voor dit webinar bij mij wel heel hoog. Iets met verwachtingsmanagement en “maak me gek”.
Eindelijk: Webinar time! Dat wordt smullen
“Wil jij de verwarming op kantoor alvast aanzetten?” Tegenwoordig heeft paps een app op zijn telefoon waarmee hij dat op afstand regelt. Boys and their toys, zelfs op 74-jarige leeftijd. Al dansend pak ik nog snel een bak koffie en roep “Ik ben weg!” Vol verwachting nestel ik me achter mijn beeldscherm. Let the show begin.
In de chat verschijnt een eerste bericht. Een oproep om collega-ondernemers nog snel te informeren over dit webinar. En direct sta ik op scherp. Zie ik het nu goed? Staat er echt een spelfout in dat bericht? Wat zonde! Ach, een foutje is menselijk, ik ben gewoon zo’n mierenneuker.
Een optimistische stem klinkt door de speakers. Jammer dat we er geen gezicht bij zien. Wél geeft een enorme dosis sheets inzicht in de achtergrond van de ondernemer. En daar komen de succesverhalen waar ik naar uitkeek. Omzetten die verviervoudigd zijn, klantenportefeuilles met 50 % groei en dat alles door wat tactische aanpassingen op hun website.
Investeer in ervaringen want geld herinner je je niet meer.
Mensen doen zaken met websites MENSEN
Goed verhaal! Ik open mijn LinkedIn profiel om de personen achter deze succesverhalen op te zoeken. Want ik doe zaken met een mens (doel) en niet met hun website (middel). Nee toch! Een gevoel van schaamte overvalt me. Is de presentator van dit webinar zich hiervan bewust? De goudhaantjes die hij net benoemt staan er kippig bij. Die waanzinnig succesvolle website staat niet eens bij de contactgegevens. Er staan Twitter accounts vermeld die al jaren niet meer actief zijn.
Dag gouden berg, hallo cactus
Wat een blabla poppenkast. Zonde van mijn kostbare tijd. Hier ben je me dus compleet kwijt. Na een half uur check ik uit. Niet zonder een persoonlijk bericht naar de presentator te sturen. Dit verhaal verliest voor 100% zijn geloofwaardigheid.
Teleurgesteld mijmer ik nog even na. Hoe kan het toch dat deze ondernemer het vakmanschap van deze mensen niet heeft geborgd? Je plakt tenslotte toch je eigen naam én reputatie aan deze goudhaantjes. Een simpele LinkedIn check had mijn afhaken kunnen voorkomen. En nog veel belangrijker: zijn betrouwbaarheid kunnen bewijzen.
Geen bergen, geen bananen, wel zes troefkaarten
Het is simpel. Ik heb niet dé waarheid. Die bestaat namelijk niet. Succes is voor iedereen anders. En elke ondernemer heeft zijn eigen talenten en valkuilen. Er zijn geen gouden bergen te winnen met één simpele actie. Het is net als met kaarten. Om te winnen heb je slechts zes strategische troefkaarten nodig die je authentiek, structureel en consistent inzet.
1. Professionalisering Vakmanschap
Ken je jouw talenten én jouw valkuilen? Weet je wat jou onderscheidt van anderen? Heb je een opleidingsplan voor het komende jaar? Speel je voldoende in op nieuwe ontwikkelingen?
2. Interne en Externe Communicatie
Ja zeggen is ja doen. Wees voorzichtig met beloftes. Zorg dat je de verwachting van je (potentiële) klanten door en door kent, zodat je deze kunt overtreffen. En heel belangrijk: is wat je zendt ook wie je bent?
3. Strategische marktbewerking
Wanneer je denkt dat je de wereld verovert met het oogsten van e-mailadressen, dan moet ik je teleurstellen. Gemiddeld heeft een (potentiële) klant zeven contactmomenten nodig voordat hij/zij een aankoop doet en jou een opdracht gunt. Ken de klantreis zodat je op het juiste moment het juiste aanbod aan de juiste persoon doet.
4. Mindset
(H)erken je de kracht van een positieve mindset? Of laat je jouw negatieve gedachten een self fulfilling prophecy worden? Want als jij al niet in je succes gelooft, dan doet niemand dat.
5. Teamontwikkeling
Dat je zelfstandig professional bent betekent zeker niet dat je alles in je eentje hoeft te doen. Juist dan is het belangrijk om een (dream)team om je heen te verzamelen dat jou versterkt.
6. Klantgedrevenheid
Klantvriendelijkheid is een must. Je klant mag op zijn minst verwachten wat jij hebt beloofd. Klantgerichtheid is een aanrader. Je richt jouw aanbod zo in, dat je het je klant makkelijk maakt. Klantgedrevenheid is de toekomst. Je betrekt jouw klanten bij het ontwikkelen van jouw aanbod.
Geen luchtkasteel, wél een stevige fundering
Wil jij aan de slag met deze zes troefkaarten en daarmee een stevige fundering leggen onder jouw succes? Heb je een frisse blik nodig om je eigen tunnelvisie te doorbreken? Wil je pragmatisch aan de slag en een snellere groei ervaren? Dan zet ik graag mijn talent en expertise in voor jouw bedrijf. En nee, ik beloof je geen luchtkastelen. Het is keihard werken en soms confronterend die Individuele Business Coaching. Je krijgt echter ook precies dát wat jij nodig hebt om vooruit te komen. Dat lijkt wel magie!
Ik vraag het kosteloze klikgesprek aan
PS: Open (digitale) huis
Natuurlijk maak ik ook fouten. Of kan het nog beter. Ook in mijn digitale huis.
Zie jij iets waarvan je denkt “huh, waarom Claudia?” Schroom niet en laat het me weten.