Hoe ieder gesprek kansen biedt
8 augustus 2019
BELkracht of waarom je nooit: ‘dan moet je niet bij mij zijn’ moet zeggen…
‘Hallo, met Piet Jansen. Ja, ik dacht ik bel jou, jij stond immers te boek als Het BELmeisje.’
‘Wat leuk Piet, dat waardeer ik enorm. Wat kan ik voor je doen?’
‘Nou, we zijn enorm aan het groeien met onze organisatie en ik ben op zoek naar iemand die voor ons naar (nieuwe) klanten belt om afspraken te maken.’
Ik val even stil, want Piet is niet op zoek naar mij, maar naar een telemarketeer. Heel iets anders. Dus ik vraag Piet:
‘Piet, heb je mijn website bekeken? Of mijn LinkedIn profiel gelezen?’
‘Nee, niet echt.’
‘Dat dacht ik al Piet. Ik ben namelijk GEEN ik-maak-afspraken-meisje.’
‘Oeps, ik dacht: BELmeisje; die belt de hele dag. Nu ben ik nieuwsgierig. Wat doe je dan wel?’
Wat doet Claudia Bouwens eigenlijk?
Natuurlijk weet ik dat Piet geen klant van mij gaat worden. Toch volg ik het ABC1-tje dat ik altijd promoot in mijn trainingen en workshops. Want Piet heeft ook een netwerk en dankzij Piet weet een aantal mensen binnenkort ook wat Claudia Bouwens doet.
Dus vertel ik Piet dat ik organisaties en ondernemers entertrain op het gebied van marktbenadering én klantbeleving. En dat mijn persoonlijke aanpak op maat (jij centraal in kennis én kunde, de ander centraal in de handelingen), scherpe observaties én de live-demonstraties van koud bellen de basis vormen van mijn onderscheidend vermogen.
1 ABC-tje: maak van een telefoongesprek een herinnering met het ABC-tje; Aandacht, Bedanken en Compliment. Simpel én effectief.
De rode draad in mijn diensten
Piet is geïnteresseerd en vraagt: “Is dat niet super ingewikkeld? Je hebt verschillende trainingsmogelijkheden én verschillende doelgroepen. Hoe hou je dan al die trainingen en coachingstrajecten uit elkaar?”
Ik leg uit dat er een duidelijke rode draad is in mijn diensten. Of het nu een Impactanalyse betreft, een Training of Individuele Business Coaching; mijn training en coaching bevat 4 heldere fases:
Fase 1: Observeren
Feitelijk bepalen de deelnemers de inhoud van mijn training. Zij bezitten tenslotte al vaardigheden en kwaliteiten. Zonde van je investering als ik ze dingen vertel, die ze allang weten, toch? Dus start ik met een observatie. Daarbij verdiep ik me in het huidige gedrag, de interne en externe communicatiestijl en de werkwijze van de medewerkers. In hun eigen omgeving; want daar zie ik het meest. Ik stel gerichte vragen, zodat ik precies weet wat aan de orde moet komen in de impact-analyse. Dat noem ik op maat!
Fase 2: Optimaliseren
Daarna maak ik een impact-analyse op maat. Gericht op jouw branche, klanten en vakgebied. En heel belangrijk: jouw medewerkers. Zij moeten tenslotte het verschil gaan maken. En hoewel soms mijn observaties als confronterend worden ervaren, zijn ze respectvol. Ik wind er geen doekjes om en durf de vinger op de zere plek te leggen. Mijn impact-analyse vertelt niet altijd wat je wilt horen, wel altijd wat nodig is om verder te komen. Feedforward per individu; team én organisatie.
Fase 3: Samen aan de slag
Nu vaststaat wat we anders kunnen doen, gaan we samen aan de slag. Ik demonstreer nieuwe mogelijkheden met mijn BELkracht. Samen maken we die nieuwe mogelijkheden eigen, want iedereen heeft andere talenten en kwaliteiten. Onderling geven jullie feedback aan elkaar, zodat je ook als team elkaar leert versterken, motiveren en aan te spreken.
Fase 4: Energieboost
Veranderingen en ander gedrag implementeren vraagt tijd. Dus evalueren we samen. We vieren de al behaalde successen. We kijken waar nog kansen liggen. Je vertelt waar je tegenaan loopt, zodat we dat ook kunnen tackelen. Niet zelden brengt zo’n energieboost weer een berg aan nieuwe mogelijkheden. Sterker nog; er zijn organisaties die halfjaarlijks de energieboost boeken, zodat de gewenste resultaten steeds opnieuw worden bereikt.
En jij Piet, hoe zit dat bij jullie?
Ik nodig Piet uit meer te vertellen over zijn organisatie. Enthousiast vertelt Piet over de verandering die hij doorvoerde en hoe die leidde naar een plotselinge groei. In tegenstelling tot de blijdschap die hij verwachtte, ervaart zijn team vooral moeilijkheden. Hij ziet teamleden al een tijd op hun tenen lopen en daar maakt hij zich zorgen over. Vandaar dat hij een telemarketeer zocht, om zijn buitendienst te ontlasten.
Ik kijk in mijn netwerk en geef Piet enkele namen door van een aantal werkzoekers en bedrijven die mogelijk iets voor Piet kunnen betekenen.
Twee dagen later belt Piet terug. “Hey Claudia, ons gesprek bleef maar door mijn gedachten malen. Nu ik weet wat je wél doet, weet ik dat ik toch naar jou op zoek ben. Je persoonlijke aanpak spreekt me zo aan, dat ik benieuwd ben naar jouw impact-analyse. Dat zal veel meer resultaat hebben dan (alleen) een telemarketeer aannemen. Bovendien vertelde ik mijn zwager over ons gesprek. Hij werkt als zelfstandig professional en hij blijft worstelen met zijn zichtbaarheid en zijn acquisitie. Wil je met hem ook eens contact opnemen? Hij wil graag meer weten over die Individuele Business Coaching.”
Dat noem ik dus BELkracht; zo simpel als een ABC-tje
Als je een gesprek aangaat zonder verwachting en met interesse voor elkaar, word je daar altijd rijker van. Altijd een contact, altijd een ervaring en soms twee opdrachten. Loop je net als Piet en zijn zwager tegen problemen aan? Zet je BELkracht in en neem contact met me op. Problemen ombuigen in kansen is mijn specialiteit!
Let’s talk, zet je BELkracht in.
PS: De openbare Masterclasses voor Zelfstandig Professionals zijn een aanrader als jij -letterlijk- werk wilt maken van je marketing inspanningen.
PPS: In verband met de privacy is de naam Piet Jansen gefingeerd.