Nooit meer zonder ambassadeurs
10 augustus 2017
Is er iemand die je hartstochtelijk bewondert? Een favoriete band waarvan je de hele touragenda uit je hoofd kent? Een schrijver waarvan je alle boeken verslindt? Of hangt er een foto aan de muur van je favoriete acteur of actrice?
Bijzonder is dat toch. Waarschijnlijk heb je deze persoon nooit persoonlijk ontmoet. En toch ben je geraakt. Door de muziek, de woorden of de uitstraling. En wat gebeurt er als je over jouw held(in) praat? Je ogen gaan glinsteren en het enthousiasme spat eraf! Je bent een echte ambassadeur voor deze groep of persoon. En of je nu een organisatie of een ondernemer bent, het aanstekelijk enthousiasme van ambassadeurs werkt ook voor jou.
Het belang van ambassadeurs of fans
Ambassadeurs (of fans) vervullen een belangrijke rol. Denk aan het vergroten van je naamsbekendheid of het noemen van je naam bij zoekvragen. Ga jezelf maar na. Als je enthousiast over iets of iemand bent, deel je dat met zoveel mogelijk mensen. Je overtuigt de ander met plezier van de voordelen. Want dat geluksgevoel gun je een ander ook. En als iemand kritiek uit op jouw held of heldin? Dan verdedig je ze met hart en ziel.
Jouw ambassadeurs
- Raken anderen met hun enthousiasme.
- Promoten jou bij alle kansen die ze krijgen.
- Verdedigen je bij kritiek.
- Overtuigen anderen van jouw meerwaarde.
- Vergroten je naamsbekendheid en autoriteit.
Zo kom je aan ambassadeurs: boeien, binden én behouden
Fans of ambassadeurs creëren, dat doe je niet zomaar. Het vergt energie, creativiteit, doorzettingsvermogen, betrokkenheid en empathisch vermogen. Want iedere ambassadeur dien je anders te benaderen én ook te behandelen. Maatwerk dus, my favorite thing. Naast de genoemde ingrediënten heb je ook drie werkwoorden nodig om ambassadeurs voor jezelf of je bedrijf te krijgen. Dus kom op, aan de slag met die werkwoorden.
Werkwoord 1: Boeien
Wees en blijf de persoon of onderneming die je zegt te zijn. Vertel niet alleen wat je brengt, maar ook hoe je dit brengt. Laat de normen en waarden zien, waar jouw bedrijf voor staat en blijf daar trouw aan. Zorg voor een duidelijk en onderscheidend verhaal, dat mensen inspireert. Zo ben je voor jouw doelgroep herkenbaar en kiezen mensen bewust voor jou. Omdat jouw merk ze raakt.
Werkwoord 2: Binden
Blijf je ambassadeurs aandacht te blijven geven. Dat verdienen ze en het houdt jullie relatie warm. Bestaande klanten pamperen en aandacht geven, wordt helaas nog steeds door veel bedrijven vergeten. Terwijl onderzoek uitwijst dat een klant werven 5 x meer kost dan een klant behouden.
Denk niet alleen klantgericht, handel ook klantgericht. Wees attent en geef aandacht. Bedenk impulsieve acties om je ambassadeurs te binden. Blijf je klant verrassen. Maak van ieder contact een WAUW-beleving. Ook als je geen tijd hebt, tijd maak je. Het is niet alleen leuk om te doen, het levert je loyale en betrokken ambassadeurs op.
Werkwoord 3: Behouden
Je klanten ervaren jouw dienst of product als uitstekend. En ja, de positieve mond-tot-mondreclame zingt stevig rond. Tijdens feestjes, bij contacten en natuurlijk op social media. Wat tevens een prima podium is voor je branding. Zet jouw ambassadeurs regelmatig in het zonnetje. En blijf ze verrassen. Neem elke klacht serieus en doe er iets mee. De meeste mensen zijn van nature loyaal. Geef ze gewoon geen enkele reden om weg te gaan.
Meer inspiratie nodig?
Er valt zoveel te vertellen of te bedenken. En dat hoef je echt niet allemaal zelf te doen.
- Leer bijvoorbeeld van deze 10 loyaliteitslessen van Mick Jagger, Michael Jackson en Madonna:
- Creëer een emotionele band met de klant en onderhoud deze van tijd tot tijd.
- Bouw aan merkloyaliteit, stap voor stap, klant voor klant, fan voor fan.
- Blijf fris in de markt, ontwikkel, maar blijf trouw aan de basis van het succes.
- Ontwikkel in een zodanig tempo, dat er geen vervreemding van de klant plaatsvindt.
- Creëer realistische verwachtingen die waar gemaakt kunnen worden.
- Richt je op de totale productbeleving, niet alleen op de basisfunctionaliteit ervan.
- Straal energie en passie uit; dit zorgt voor respect en betrokkenheid van de klant.
- Weersta de verleiding van ‘over-exposure’.
- Koester de talenten in het team, luister en sta open voor hun ideeën.
- Betrek de klant en zorg ervoor dat hij helpt bij het behouden van het succes.
- Volg op social media bedrijven die veel ambassadeurs hebben, zoals Coolblue, Oreo of Apple. Vertaal hun succesacties naar iets dat bruikbaar is voor jouw bedrijf of zoektocht naar een baan.
- Lees inspirerende boeken zoals: Een fan per dag, drs. Jos Burgers, Verboden voor klanten, wij houden van fans, Jessica van Wingerden & Wim Schuurmans of Human2Human: de nieuwe klantrelatie, Daniëlle de Jonge.
Werk maken van ambassadeurs
Kun jij wel een frisse blik gebruiken? Ben je toe aan het zetten van groeistappen? Wil jij hulp met het implementeren van boeien, binden en behouden? Kijk eens naar mijn aanbod voor organisaties of ondernemers. Want als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. En jij verdient toch zeker meer?
Bronvermelding
10 loyaliteitslessen van Mick, Michael en Madonna: Blog Rik Luttmer, loyalty directeur van Dunck voor Marketingfacts.nl