Verslaafd? Van Digibesitas naar Meesterlijk Merkwaardig
8 oktober 2020
Een vraag. Hoeveel uur per dag sta jij aan? Ligt je telefoon onder je kussen en begint en eindigt je dag met het checken van je socials, apps en e-mail? In ons digitale tijdperk is de drang naar externe prikkels groter dan ooit. Digibesitas en socialbesitas liggen op de loer en FOMO (Fear Of Missing Out) regeert. We verlangen naar méér, mooier, beter, sneller en leuker. En dat gras aan de overkant wordt groener en groener. Wat doe je hiermee als ondernemer?
Leuk, leuker, LIKE! 👍
Laatst zag ik op Netflix de documentaire “The Social Dilemma”. Een aanrader die dát bevestigt wat we al een tijdje weten; we zijn verslaafd geraakt.
Een logisch gevolg als je bedenkt dat de tech-bedrijven slechts drie doelen hebben:
- Zorgen dat je voortdurend op je telefoon zit.
- Bewerkstelligen dat je andere mensen voor een app enthousiasmeert.
- Maken dat je oog hebt voor de advertenties.
Niet meer, niet minder.
Goed, beter, best
VC (voor Corona) kenden we een tijd van financiële groei en daarmee ook een groei van keuzestress. Want hoe weet je nu dat je goed hebt gekozen als er ontelbare keuzemogelijkheden zijn?
Een voorbeeld. Welke tool werkt nu het beste voor een planning? Ga je voor Trello, Asana, Airtable, Kanban Flow of toch Microsoft Planner? Of kies je een van de andere 250 beschikbare projectbeheertools?
Met zo’n eindeloze keuze wordt een netwerkaanbeveling steeds belangrijker.
Snel, sneller, snelst
We zitten middenin Industrie 4.0. Dat biedt ongekende nieuwe mogelijkheden voor productiesystemen. Een aantal belangrijke technologieën zijn:
- IoT (internet of Things). Verbindt alledaagse items met het internet. Denk aan je slimme thermostaat.
- AI (Artificial Intelligence). Computers herkennen complexe patronen en doen aanbevelingen aan de hand van data. Bijvoorbeeld de autocorrectie op je telefoon.
- Een gedecentraliseerde en veilige manier om gegevens zonder tussenpersonen te delen. Bitcoin is een van de eerste toepassingen.
Dit heeft een enorme invloed op de klantreis. De voorspelling is dat klanten een gepersonaliseerde waardevolle en verbonden ervaring verwachten.
Voldoe je daar niet aan? Dan zoeken ze wel een ander.
Mooi, mooier, mooist
“OMG, dát wil ik óók” roept een vriendin. Op Insta ziet ze een leeftijdsgenoot met haar laptop op een hagelwit strand. #Anotherdayatheoffice staat er op haar story. Een andere vriendin zit depressief voor zich uit te staren. De reden? Met haar maat 38 vindt ze zichzelf véél te dik. En ook een vriend wrijft vertwijfeld over zijn buik op zoek naar zijn sixpack #fitboys #fitgirls.
Bij een netwerkbijeenkomst vraagt een bevriende onderneemster (met een goedlopend bedrijf) zich hardop af waarom het haar niet lukt miljoenen te verdienen terwijl ze in een hangmat met een glimlach bevalt van haar 3e kindje.
Ja, op social media is het gras groener #filter. Durf oprecht te zijn!
Je bent het resultaat van de keuzes die je maakt
Veel, meer, meest
Voor het schrijven van dit blog ging ik op zoek naar het antwoord op de vraag: waarom willen we altijd maar meer? Psycholoog Susanna Chernowitz geeft een antwoord. We willen méér omdat we het kunnen krijgen. De maakbaarheid van het moderne leven.
Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met ambitie. Ik schreef het al eerder: ik ben ambitieus, een vrouw met een missie. Alleen vind ik het wel een verkeerde ontwikkeling dat je de waarde van wat je hebt afmeet aan het waardeoordeel van onbekenden. Stop met het vergelijken wat je hebt met wat anderen op social media laten zien.
Kraak die mindset van “nooit genoeg” en richt je blik naar binnen.
Genoeg: van meest naar meesterlijk
Het punt is gemaakt. Social media is een onderdeel van ons leven. Het raakt ons en roep emoties bij ons op. Emoties zoals: dat wil ik ook.
Voor een ondernemer biedt de aanwezigheid op social media dus volop kansen. Je vraagt aan je netwerk aanbevelingen als je zoekt naar een product of dienst. En als de branding (merkidentiteit) van het bedrijf aanspreekt, dan neem je contact op.
En juist daar schuurt het vaak bij ondernemers. Want HOE zorg je voor een authentieke profilering? Hoe vergroot je jouw naamsbekendheid én zichtbaarheid? Anders gezegd: hoe zorg je voor een verleidelijke online etalage?
Verbinding: van hard naar vanuit het hart
Wil jij weten hoe je dit aanpakt? Reserveer op tijd jouw plek én kom naar de Masterclass Meesterlijk Merkwaardig en zet je merk neer als een eindbaas. Je gaat naar huis met een strategisch jaarplan Social Media dat jouw online zichtbaarheid en naamsbekendheid aanzienlijk vergroot. Op een consciëntieuze manier. Want in een wereld vol klatergoud werkt niets zo verslavend als echte aandacht. Precies wat jij jouw (potentiële) klanten geeft.
Ook belangrijk: de Masterclass is praktisch en interactief ingericht. Neem je laptop of tablet mee, want we ontwerpen ook sjablonen voor social media. Ik heb er al zin in. Jij ook?