Zo bepaal je jouw (nieuwe) speelveld
9 januari 2020
OMG! Dát was wat ik dacht toen ik dít waardevolle inzicht opdeed. Een inzicht dat van meerwaarde is voor je persoonlijk én je zakelijk leven. Sinds ik dit toepas is mijn leven een stuk eenvoudiger geworden. En natuurlijk gun ik jou dat ook. Dus ga er maar eens lekker voor zitten en bepaal na het lezen van dit blog jouw (nieuwe) speelveld.
Relaties
We hebben ze allemaal. Familiaire relaties, liefdesrelaties, vriendschappen, collega’s, zakelijke relaties en ga zo maar door. Mensen komen in je leven om verschillende redenen. Vaak behandel je iedereen op dezelfde manier, omdat dat past bij jouw normen en waarden. Of omdat je denkt dat het zo hoort. “Behandel een ander zoals jezelf behandeld wilt worden”. Dat is geen vanzelfsprekendheid. Misschien herken jij dan ook wel het gevoel van teleurstelling in een relatie. Ik in ieder geval wel.
De workshop: Ik en mijn (hopeloze) relaties
Een tijd geleden werd mijn aandacht getrokken door een advertentie. Daarin werd de vraag gesteld “Wie zijn momenteel de A-B-C-D spelers in jouw leven?” De vraag prikkelde me enorm. Ik had geen idee wat ze bedoelden. Ik ken alleen mijn eigen relatie ABC-tje: Aandacht, Bedanken, Complimenteren.
Zonder er al te lang over na te denken besloot ik me aan te melden. Als iets goed voelt moet je het doen; is mijn overtuiging. Zorg dat je nooit spijt krijgt van de dingen die je hebt gedaan of de energie die je hebt geïnvesteerd in het werken aan je dromen en doelen. Het levert je altijd een nieuwe ervaring op.
Zo categoriseer je jouw relaties
Durf je relaties in te delen in categorieën. Het feit dat je graag iemand helpt, wil namelijk niet zeggen dat je altijd iedereen moet helpen. Dat gaat eenvoudig weg niet, al wil je het nog zo graag. Ik neem je mee in de kenmerken van de verschillende relaties en geef je een kort advies.
De A-spelers
Dit zijn mensen die dezelfde normen en waarden hebben als jij. A-spelers zijn mensen die je energie geven. In hun gezelschap stroomt je creativiteit en jouw plannen worden positief kritisch ondersteund. Ik noem mijn A-spelers, zowel privé alsook zakelijk “de Aanvullers”.
Kenmerken:
- Je krijgt dingen voor elkaar, samen met anderen en alleen.
- Je bent ambitieus én pragmatisch in verbeteren en ontwikkelen.
- Je maakt doelen zoveel mogelijk ‘smart’ en gebruikt ‘yessables’ in de onderlinge samenwerking.
- Je krijgt échte voldoening van concrete resultaten.
De zakelijke A-spelers
Dit zijn je warme leads en je ambassadeurs. Mensen die gecharmeerd zijn van jouw bedrijf en interesse hebben in jou als ondernemer. Deze mensen delen hun enthousiasme over jouw dienstverlening of producten spontaan met hun eigen netwerk. Het zijn ook je leveranciers, die net dat stapje éxtra voor je zetten en helpen jouw plannen te realiseren. Het zijn óók jouw betrokken werknemers, die dagelijks hun uiterste best doen om bedrijfsdoelen te behalen. De zakelijke A-spelers zijn voor mij “de Ambassadeurs”.
De B-spelers
De B-spelers zijn mensen waarmee je het gezellig hebt. Je gaat er op de koffie (of thee). Samen deel je een hobby of interesse. Zo dans je bijvoorbeeld samen of maak je lekkere wandelingen. Jullie gesprekken zijn niet diepgaand en blijven oppervlakkig. In mijn wereld zijn dit “de Buddy’s”.
Kenmerken:
- Samen kun je heerlijk ontspannen.
- Je draagt niet fundamenteel bij aan elkaars ontwikkeling.
- Er is geen uitwisseling van creativiteit.
De zakelijke B-spelers
Dit zijn je leads, klanten, leveranciers en medewerkers waarmee je een prettige relatie hebt. Ze kosten je geen energie, echter leveren ook geen extra bijdrage aan jouw succes. Zie de B-speler als “de Betrouwbare”.
De C-spelers (zakelijk en privé)
De C-spelers zijn mensen die jij bewondert. Je ziet ze als een voorbeeld. Je kijkt naar hen op, het zijn jouw helden.
Kenmerken:
- Deze mensen inspireren je.
- Er is geen persoonlijke interactie nodig.
Bij C-spelers bestaat een gevaar. Het gevaar dat je ze probeert te kopiëren. Of dat je door hen geïntimideerd raakt en een negatief zelfbeeld vormt. Dan kosten deze C-spelers alleen maar energie. Laat je dus wél inspireren en let op dat je jezelf blijft. Vertaal de aspecten die je bewondert naar je eigen identiteit of bedrijf. Voor mij is een C-speler “de Cruciale”. Je hebt ze (op afstand) nodig voor jouw persoonlijke ontwikkeling én groei.
De D-spelers
Voor de D-spelers moet je oppassen. Dit zijn mensen die jouw energie opzuigen en er niets voor teruggeven. Ook zijn zij geen steun bij het maken van plannen of het ondersteunen van creativiteit. Deze mensen zijn vaak negatief aanwezig en houden je van jouw successen af.
Je kunt ze herkennen aan opmerkingen als:
- Daar zit veel risico in.
- Zou je dat nou wel doen?
- Ik zou dat nooit doen.
Verder stellen ze geen vragen en delen ze te pas en te onpas hun mening, zonder écht te luisteren naar jouw verhaal. Ik noem ze dan ook “de Dooddoeners”.
De zakelijke D-spelers
Dit zijn de klanten die je niet tevreden krijgt, wat je ook bedenkt. Of de medewerkers die alleen negatieve kritiek leveren. Of de leverancier die continu zijn afspraken niet nakomt en alleen aan zijn belang denkt. Voor mij zijn dit “de Dwarsliggers”.
Transfers nodig?
Durf eens kritisch naar jouw persoonlijke speelveld te kijken. Waarom hou je bepaalde relaties in stand? Wil je graag door iedereen aardig gevonden worden? Wat levert het jou écht op?
Ik wens je een speelveld vol met A-B- en C-spelers. En ik wens je de moed om afscheid te nemen van de D-spelers. Lijkt je dat moeilijk? Denk dan eens aan de woorden van Jules Deelder:
Alles blijft
Alles blijft
Alles gaat voorbij
Alles blijft voorbijgaan
Of je nu een dierbare hebt verlaten of een grote liefde bent kwijtgeraakt, het leven gaat niet voorbij. Er is nog genoeg te doen. Er zijn nog een heleboel ramen die wijd openstaan, avonturen om van te genieten, mensen om te ontmoeten, banen om te bemachtigen, steden om te bezoeken. Ik wens je een warm, zinvol en creatief speelveld!
PS: Zoek je nog een A-speler voor jouw speelveld?
Kijk eens bij mijn aanbod voor organisaties en ondernemers.