Cor de Graag
Multipreneur Business Optimizer
Wat wilde je vroeger als kind worden?
Als kind had ik niet duidelijk voor ogen wat ik later wilde worden. Wel was het al op jonge leeftijd duidelijk dat ik een levendige fantasie had en een bovengemiddelde creativiteit. Ook was al vrij snel helder dat ik geen volgzaam type ben. Ik dacht graag zelf na over hoe zaken het beste werden geregeld. Mijn ouders hebben me ook nooit gestuurd richting een bepaald beroep. Sterker nog, ze hebben me gestimuleerd om via de weg van het experiment te ontdekken waar ik goed in ben en waar ik plezier aan beleef.
Ik ontdekte dat ik als ondernemend mens overal commerciële kansen zag. Ook kwam ik er achter dat ik voor veel vraagstukken oplossingen wist, waar mainstream Nederland vaak (nog) niet aan dacht. Als je dit koppelt aan mijn onstuitbare drang om mensen verder te helpen, dan is het logisch dat ik doe wat ik nu doe. Met mijn bedrijf Company Optimizer neem ik bedrijven op operationeel en strategisch niveau onder de loep als het gaat om pitfalls, blinde vlekken en alle andere dingen die hen weerhouden om de volgende stap te zetten of om uit de spreekwoordelijke shit te geraken.
Nu ben je als multipreneur Business Optimizer met de volgende bedrijven onder jouw hoede: Company Optimizer, InspiredBYCOR en Empower Women. Wat is jouw why?
Mijn why is mezelf en mijn omgeving naar een hoger level tillen waarbij een ieder zijn of haar eigen unieke ik als uitgangspunt neemt om te groeien. Je kunt namelijk alleen als ondernemer groeien als je bereid bent om als mens te groeien. Ik ben niet meer dan een facilitator in dit proces. Ieder mens die ik inspireer om zijn potentieel maximaal te benutten is voor mij een succes. Ik leef voor groei in de meest breedste zin van het woord. Als ik anderen kan laten groeien dan groei ik zelf automatisch mee.
Binnenkort verschijnt je boek “Ondernemers zijn net mensen”. Wat dreef je om dit boek te schrijven?
Mijn drijfveer? Als je meegaat in de flow van het leven dan ontmoet je bijzondere mensen. Er gebeuren dingen die niet zouden gebeuren als je krampachtig vasthoudt aan een geprogrammeerd leven met een 5 of 10 jaren carrièreplanning. Een directeur van een IT bedrijf, die me regelmatig vroeg voor klankbordsessies, zei op een gegeven moment: “Cor, je moet een boek gaan schrijven want jij hebt zo veel mooie inzichten die je met de wereld moet delen. Bovendien wordt een boek in tegenstelling tot een visitekaartje niet zo snel weggegooid”.
Terwijl ik bezig was het format van mijn boek op papier te zetten, kwam mijn partner Sandra met het idee om een boek over ondernemers te schrijven. Ik was direct razend enthousiast want dat sloot ook nog aan bij mijn activiteiten voor Company Optimizer en InspiredBYCOR. De kennis die ik opdeed tijdens de interviews bood me de mogelijkheid een verdiepingsslag aan te brengen in mijn consultancy werkzaamheden. Ook leverde het content op die ik kon gebruiken voor mijn public speaking werkzaamheden. Als je open staat voor onverwachte opportunity’s dan gebeuren er ook gave dingen in je leven als ondernemer en als privé persoon.
Mezelf en mijn omgeving naar een hoger level tillen
Dat ik een kans zag in het idee van Sandra heeft te maken met mijn drive om mezelf en mijn omgeving naar een hoger level te tillen. Een hoger level hoeft hierbij niet automatisch te betekenen dat het saldo op je bankrekening exponentieel groeit. Als je als mens groeit en beter in staat bent om jouw potentie te benutten, dan kan zakelijk succes niet uitblijven als je je talenten op een slimme en commerciële wijze inzet. Hoe kun je ondernemers beter naar een hoger level tillen dan door te zorgen voor een maximale kruisbestuiving tussen ondernemers? Dit laatste is één van de twee hoofddoelen van mijn boekpublicatie.
De achtergrond van de groep van 50 die ik heb mogen interviewen is ultra divers als we kijken naar de branche waarin ze werkzaam zijn. Daarnaast is het een mooie mix van mannen en vrouwen en is de groep opgebouwd uit landelijke helden en regionale helden. Ik hoop dat ondernemers na het lezen van het boek inzien dat het ook anders kan en dat anders niet altijd eng hoeft te zijn. Waarom zelf een fuck-up meemaken als je kan leren van de fuck-up van een ander? Misschien gaan bepaalde ondernemers het roer finaal omgooien of komen weer anderen tot de conclusie dat ze beter afscheid kunnen nemen van het ondernemen.
Ook een bron van inspiratie voor werknemers
Aan de andere kant is het mijn drive om werknemers die diep van binnen voelen dat ze als ondernemer beter tot hun recht zullen komen, te inspireren om de stap naar het ondernemen te zetten. Veel mensen in loondienst hebben een onjuist beeld over het ondernemerschap. Sommigen zien alleen de zonnige kant terwijl anderen zich laten weerhouden door hun belemmerende overtuigingen. Vaak wordt er gedacht dat je uit een ondernemersgezin moet komen of dat je het gat in de markt moet hebben gevonden om te kunnen starten als ondernemer. De ondernemers die in het boek aan het woord komen, maken je duidelijk dat de wieg waarin je geboren bent, leeftijd, opleiding, etniciteit of wat dan ook totaal geen belemmering hoeft te zijn om succesvol een business te starten.
Wat zijn de kansen voor ondernemers en bedrijven of wat zijn juist de uitdagingen?
Zonder uitdaging geen kansen is mijn motto. Omarm een uitdaging als gratis kans om verder te komen met jouw bedrijf. Het belangrijkste element waar ieder bedrijf morgen mee aan de slag kan gaan, is het benutten van het enorme potentieel dat men al aan boord heeft. Vaak wordt maar 20% van het menselijke potentieel benut omdat de directies een ongegronde angst hebben om het uitvoerend personeel en management meer mandaat te geven.
Neem afscheid van alle processen en procedures die niet noodzakelijk zijn uit oogpunt van wet- en regelgeving en geen bijdrage leveren aan de arbeidsproductiviteit en werkgeluk. Een overload aan regels, processen en procedures duidt in mijn optiek op angst, onzekerheid en gebrek aan vertrouwen. Als je weer zuurstof pompt in een organisatie door het geven van vertrouwen en ruimte voor creativiteit dan is iedereen lid van hetzelfde winning team en ga je als team vliegen.
Waar komt jouw bevlogenheid en passie vandaan?
Het leven is te kort om het rustig aan te doen. Als vrije geest met een innovatieve mindset sta ik iedere dag met een enorme dosis energie op om mijn steentje bij te dragen. Om ervoor te zorgen dat mensen hun potentie of misschien beter gezegd hun talenten maximaal inzetten zodat we de wereld een stuk mooier, slimmer, efficiënter en gezelliger kunnen maken. Overigens zonder roofbouw te plegen op onze kwetsbare planeet. Iets wat je in essentie belangrijk vindt, daar moet je hart in mijn optiek wel van in de fik gaan. Voor mij is er geen andere optie. Daarnaast ben ik altijd iemand geweest met een bovengemiddeld energieniveau. Als ik nu in de pubertijd had gezeten dan hadden ze me gediagnosticeerd met ADHD en zouden ze me adviseren om Ritalin te slikken.
Hoe leerde je Claudia kennen?
Uiteraard was ik al met bekend met het fenomeen Claudia voor ik haar persoonlijk leerde kennen. Als je actief bent op LinkedIn dan ontkom je niet aan Claudia. Persoonlijk heb ik haar leren kennen na het interview met Rob Mes voor mijn boek ‘Ondernemers zijn net mensen’. Rob droeg het interview estafette stokje over aan Claudia die ik vervolgens heb mogen interviewen. Dit werd een diepte interview van een kleine 3 uur. De interviews draaien erom om het verhaal achter de ondernemers bloot te leggen. Ik durf dus wel te stellen dat ik ben doorgedrongen tot de haarvaten van de persoon Claudia.
Wat staat er nog op je bucketlist?
Ik heb geen bucketlist want mijn leven is een flow. En een flow laat zich niet vangen in een lijstje. Liever spreek ik over een fuck-it list, want we zouden iets minder moeten willen moeten. Misschien heb ik wel een apres-bucketlist. Want regelmatig maak ik dingen mee of kom ik in situaties terecht die zo bijzonder zijn dat ze niet zouden misstaan op een bucketlist. Toch blijft mijn credo; stop met lijstjes, leef je leven en laat je verrassen door het moment.
Heb je nog een gouden tip?
Neem je authentieke ik als uitgangspunt bij alles wat je doet. Zorg dat jij woest aantrekkelijk wordt voor je opdrachtgevers. Opdrachtgevers doen geen zaken met een logo maar met een persoon. Dus creëer een situatie van `once met never forget’. Inspireren is de krachtigste manier om mensen mee te krijgen in jouw boodschap want inspiratie is puur en onversneden. Durf je eigen authentieke verhaal te vertellen ongeacht wat je omgeving of brancheorganisatie hiervan vindt. Klanten gaan voor jouw unieke verhaal. Jouw unieke verhaal zorgt ervoor dat er een ziel zit in jouw bedrijf. `So, don’t ever sell your soul’.
En de bonusvraag: heb je nog een quote voor ons?
Alles wat nu kan, heeft ooit niet gekund en toch kan het. Vrij vertaald; `Your creativitity is the limit, so there is no limit’.
Meer weten over Cor en zijn activiteiten?
Lees alles over het aanbod van Cor op zijn verschillende websites:
Of ga een LinkedIn connectie aan met Cor
Buitenkansje!
Het boek ‘Ondernemers zijn net Mensen’ met daarin o.a. een interview met Claudia is op 7 september 2020 uitgegeven. Bestel dit inspirerende boek hier.
Gepubliceerd op: 24 maart 2020